Het grotere broertje van de Qashqai en Juke getest
De Nissan X-Trail is toe aan zijn vierde generatie en de grote broer van de Qashqai doet dit met een optionele derde zitrij, hybride motor, de mogelijkheid tot vierwielaandrijving en met een volledig nieuw platform dat vanaf de eerste dag is ontworpen met het oog op elektrificatie. Zo wordt het platform van de X-Trail naast de Qashqai ook gedeeld met Nissans 100% elektrische wagen, de Ariya, die we HIER al eens mochten testen.
Naast het nieuwe platform krijgt de X-Trail een vernieuwde styling en een interieur dat meer premium aanvoelt. Het hele gamma is ook aangepast voor de vierde generatie. Kijken we onderhuids, dan vinden we in alle X-Trails een1,5-liter turbo-driepitter met een variabele compressieverhouding terug. Die verbetert de efficiëntie en/of prestaties afhankelijk van de situatie. Onderaan het gamma krijgt hij een relatief eenvoudige 12v mild-hybrid boost en drijft hij de voorwielen aan via een CVT-versnellingsbak. Als alternatief is er de volledig en wat ons betreft meer interessante hybride e-Power.
Stekkerloze EV
Nissans Hybride e-Power modellen doen het heel anders. Hier heeft de benzinemotor geen directe verbinding met de wielen en worden de tweewielaangedreven modellen voortgetrokken door een enkele 204 pk (en 330 Nm aan koppel) sterke elektromotor op de vooras. Deze krijgt stroom van een kleine accu die wordt opgeladen door de motor en regeneratief remmen. Het is dus geen versie om aan de stekker te hangen, hij doet het allemaal zelf.
Kies je voor e-4ORCE vierwielaandrijving (ons testmodel), dan krijg je nog een elektromotor op de achteras die nog eens 195 extra Nm aan koppel toevoegt. Hierdoor stijgt het systeemvermogen tot 213 pk. De vierwielaandrijving levert het koppel volgens Nissan ook 10.000 keer sneller dan bij mechanische vierwielaandrijving en zorgt ervoor dat deze grote jongen van 0 naar 100 km/u sprint in slechts 7 seconden en een top haalt van 180 km/u.
Het interieur
Wat ons betreft is dit erg ruime interieur, dat tot zeven zitplaatsen heeft, een grote stap voorwaarts ten opzichte van de oude X-Trail met betere en luxueuzere materialen en, Thank God, nog hier en daar fysieke bedieningen voor klimaatregeling en audio. Het infotainmentsysteem met 12,3 inch touchscreen is makkelijk, intuïtief en werkt prima. Ook de schermen achter het stuur doet uitstekend zijn werk terwijl de veiligheidssystemen voornamelijk rustig in de achtergrond functioneren.
Lazen we zevenzitter? Tgoh, eigenlijk een vijfzitter met twee extra stoelen in de bagageruimte die plaats bieden aan mensen die best niet groter zijn dan 1m60 en die, als ze een beetje beenruimte willen hebben, moeten rekenen op de rij ervoor door deze wat naar voor te schuiven. Een derde zitrij heeft ook invloed op de koffer, die verliest zo zo’n 100 liter en bedraagt 485 liter. Niet de grootste maar zeker wel voldoende.
Het rijden
Gezien zijn grootte, gewicht,… moet je niet direct tonnen aan sportiviteit verwachten maar daar ligt ook zijn kracht niet. Wat dan wel? Comfort, stabiel en netjes in balans. Wat ons betreft een kilometervreter die vlot rijdt, makkelijk stuurt en eentje die niet twijfelt tussen zijn verschillende krachtbronnen, iets wat we in hybrideland wel eens anders zien.
Misschien wel een nadeel van stekkerloos te zijn is het verbruik. Daar waar een PHEV langere afstanden puur elektrisch overbrugt en dit dus het verbruik stevig kan doen laten dalen, is dat hier niet het geval. Toch kwamen wij uit op een respectabele 7,2 liter per 100 kilometer, oftewel een kleine liter meer dan het WLTP-verbruik. Dat kan natuurlijk ook wel aan onze rechtervoet gelegen hebben. Of er ook een PHEV komt? De kans is klein, zo niet onbestaande. Een PHEV betekent een grotere accu en die zou te veel aan interieurruimte kosten wat de auto zwaarder, minder efficiënt en ook duurder maakt. Of hoe Nissan het verwoordt… Een PHEV is alleen zuinig voor mensen die trouw laden en daarvoor hebben we ook een waardig en volledig elektrisch alternatief… juist, de Ariya.
Kwanta kosta?
Een X-Trail is er al vanaf 43.300 euro (163 pk sterke mild hybride). Onze testversie, de e-4ORCE 4WD is er vanaf 50.600 euro. Kies je voor de zevenzit-configuratie leg je 850 euro extra op. Uiteraard zijn er verschillende uitvoeringen die met hun optiepakketten alles nog wat luxueuzer, functioneler,… en ook wat duurder maken.
Conclusie
Voor echte rijsensaties verwijzen we liever naar de Ariya maar laat er geen twijfel over bestaan, deze X-Trail is een soepele, leuke en comfortabele hybride die zijn plaats als de top van het (niet 100% elektrisch) Nissan-gamma meer dan verdient. Wij zouden hem gezien de ruimte niet aanschaffen met zeven zitplaatsen maar wij zijn ook Sneeuwwitje met haar zeven (waarvan er eentje zal moeten thuisblijven) dwergen niet. Waar we wel van overtuigd zijn is zijn ingenieuze e-POWER aandrijflijn. De ‘kleine’ meerprijs hier is hier zeker op zijn plaats en het biedt je toch wat extra sensaties en kracht, iets waar we altijd vrolijk van worden, toch?