De alleskunner
Als er één merk is dat we altijd zelf in onze garage hebben staan dan is het wel BMW. Na een 3-Serie Compact, 1-Reeks Cabrio, X5 en 4-Serie Gran Coupé, zijn we nu aanbeland aan de 330e Touring, juist een PHEV oftewel een fiscaalvriendelijk uitstapje eigenlijk. Maar dat een PHEV niet per sé alleen een fiscaal verhaal maar ook een heel plezant verhaal kan zijn bewijst BMW met zijn 550e.
Zo trekken de rekels uit München niet voor de volle 100% de elektrische kaart en laten ze naast de elektrische varianten van hun nieuwste 5-Reeks, waaronder de i5 M60 xDrive, die we HIER testten, ook een aantal op fossiele brandstoffen op de bestellijst staan. Welke? Een good old (yes!) 520d (diesel), een 520i (brandsof) en een ‘basis’ PHEV 530e die een vierpitter koppelt aan een elektrische aandrijflijn. Maar het neusje van de zalm is de 550e xDrive, een drieliter zes-in-lijn.
Die zes-in-lijn is geen onbekende want deze is ook terug te vinden in de X5 50e xDrive. Hiermee stijgt het vermogen, in vergelijking met de 545e van de vorige generatie van 394 pk en 600 Nm naar 489 pk en 700 Nm. Lekker extraatje dat deze nieuwe bolide doet spurten van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden om bij een begrensde 250 km/u af te toppen. En daar blijft het niet bij, ook de hernemingen zijn bliksemsnel wat maakt dat dit één van de soepelste, vlotste en meest dynamische PHEV op de markt is.
Piepen we verder onderhuids en werpen we onze blik op de batterij, dan zien we er eentje met een nettocapaciteit van 19,4 kWh, een pak kleiner dan die in de X5 wat maakt dat de autonomie in plaats van zo’n dikke 100 kilometer zuiver elektrisch naar zo’n kleine 90 kilometer zakt, wat ons betreft ruim voldoende om in dagelijkse verplaatsingen 0 gram CO2 uit te stoten. Of wij dit ook getest hebben? Toch voor één volle stroombeurt, de rest konden we het niet laten onze rechtervoet te laten spreken en de batterij en elektromotor aan te spreken als extra vermogen. Sorry Greta.
Nochtans mag je zuiver elektrisch, met de 197 pk sterke elektromotor, niet klagen. Maar wie sensaties wilt voelen en gelukkig wordt van het symfonisch orkest van de zescilinder zal ongetwijfeld zijn rechtervoet laten spreken. Een overgang trouwens die zacht, uitermate soepel en comfortabel verloopt. En nu we het toch over comfort hebben, dat is deze 550e zeker zonder veel te tornen aan de rijdynamiek die we van een 5-Reeks mogen, of beter moeten verwachten. Het geavanceerd adaptief onderstel, xDrive-vierwielaandrijving en standaard vierwielsturing doen hun ding, sturen gebeurt scherp en de grip komt overeen met een Japanse bullet train op rails. Dit is een compliment en tegelijk ook een kleine kanttekening. Zo willen we af en toe wel eens van de rails af als we deze jongen de sporen geven. Of moeten we voor dat speelse wachten op een test met de nieuwe M5 (Touring)?
Deze jongen is op veel vlakken als het ware meer volwassen, moderner en dus gewoon wat mannelijker geworden… én digitaler. Zo is zijn de verschillende rijmodi naast ‘Sport(+)’ en ‘Efficiënt’ uitgebreid met ‘Relax’, ‘Expressief’ en uiteraard, voor een meer persoonlijke benadering ‘Personal’, allen te bekijken en aan te passen in het erg uitgebreid infotainmentsysteem met de meest uiteenlopende hoogtechnische snufjes. Gelukkig gaat het navigeren vlot en wijst het, na een paar dagen zeker, zichzelf uit. En voor zij die ook snel willen navigeren is er ook nog altijd de handige iDrive op de middenconsole. Ook buiten dit infotainmentsysteem zit de wagen vol technisch vernuft met talrijke rijhulpsystemen.
Maar wat kost al dat technologisch geweld? Wél, de 550e xDrive start vanaf 85.650 euro en iets wat makkelijk met een paar duizendjes zal aandikken als je doorheen de erg lange optielijst fietst. Met een auto, die flirt of zelfs de 100k overstijgt is dit uiteraard ‘geentje’ voor de particuliere markt. De zelfstandige of de man/vrouw met een vrij beroep? Sowieso! Al lijkt ook hier het verhaal van de PHEV’s binnen enkele jaren uitgezongen.
Conclusie
Voor de zelfstandige of rijkere particuliere burger die het nog niet begrepen heeft op volledig elektrisch rijden maar een beetje duurzaamheid wilt koppelen aan een leuke drieliter zes-in-lijn en zowat op elke straatsteen een gevoel van ‘Freude am Fahren’ wilt beleven zonder het ploffen van vier gigantische M-uitlaten hebben we voor u het mannetje gevonden, deze 550e xDrive. Of om hem in één woord te typeren… een alleskunner… of is dit exclusief voor de 550e Touring?