MenStyle Road Test: Nissan Ariya e-4ORCE Evolve+

Onbekend is onbemind

Als er één spreekwoord 100% toepasselijk is op de Nissan Ariya, dan is het wel deze. Zo ligt deze Japanner op dit moment nog niet op ramkoers met zijn Duitse, Franse of Amerikaanse concurrenten en mogen we dat wel onterecht vinden. Na een kort, maar krachtige, ontmoeting in het zonnige Barcelona, werd het tijd om deze elektrische SUV voor een weekje aan de tand te voelen in een, weliswaar iets minder zonnig en regenachtig, België. En MenStyle zou Menstyle niet zijn als wij met de krachtigste van allemaal (tot op de dag van vandaag toch) de baan op mochten.

Maar wat is het?

Simpel, de eerste echte (niet professionele) EV na de misschien wel pionier in betaalbaar elektrisch rijden, Nissan Leaf. Een Japans geïnspireerd vlaggenschip die met zijn looks, grootte, luxe, techniek en dus ook prijs wel een ander cliënteel aanspreekt dan zijn kleine stadsbroertje dat, als we onze bronnen goed hebben aangeboord, in ons land zelfs niet meer te bestellen is. Volgens Nissan gaat het over een cross-over coupé waarbij wij, ondanks de aflopende daklijn, gezien de afmetingen dat laatste deeltje wel achterwege laten. Dat neemt niet weg dat we het design verfrissend vinden en dat Nissan er alles aan doet om toch enkele blikken naar de wagen te laten werpen en dat doen ze niet alleen met het, toch wel niet zo ingetogen, kleurenpallet waaruit je kan kiezen als je niet zo’n fan bent van standaardkleuren. Meer van dat!

Kijken we binnenin is er een term die we kunnen lossen en dat is royaal… op misschien de koffer na want die moet wat ruimte inboeten in het geval van de e-4FORCE daar de bijkomende elektromotor ook wat plaats inneemt. Plaats of extra prestaties? Een vraag die je ons in ieder geval niet hoeft te stellen maar daar komen we later nog op terug. Verder? De term royaal in gedachten, ook prinsheerlijke stoelen die je verwarmen en zelfs verkoelen indien nodig. Het interieur kunnen we omschrijven als stijlvol met een knappe houten afwerking dat zich zelfs doortrekt tot oplichtende aanraakgevoelige toesten om bijvoorbeeld het klimaat te regelen. Mooi!

Kijken we dan onderhuids en naar de prestaties heeft deze e-4ORCE Evolve+ komen we met zijn elektromotor op elke as uit op een systeemvermogen van 290 kW oftewel 396 Japanse paarden. Zijn 600 Nm aan koppel volstaat om deze cross-over in 5,1 seconden naar 100 km/u te brengen en af te toppen op 200 km/u. Mooie cijfers. Beide motoren worden afzonderlijk aangestuurd en de wielen ‘babbelen’ met elkaar om elke keer opnieuw de juiste kracht en dus ook grip op de wielen te zetten. Het gevolg laat zich raden, tonnen grip in eender welke omstandigheid… next level 4×4 dus.

Dat voelen we ook tijdens het rijden, zelfs als we wat enthousiaster omsprongen met het gaspedaal. Het sturen is vrij direct en het is prettig, zelfs sportief rijden met de krachtigste Ariya. Vergeleken met de single motor? Dat kunnen we helaas niet. De ophanging is redelijk stug en dat vertaalt zich, met onze geweldige Belgische wegen, dat je elk putje wel voelt en hoort. Voor een stuk is dit natuurlijk ook ingegeven door zijn grote wielen en hoge gewicht en het compromis dat moet gemaakt worden om het geheel sportief op het wegdek af te zetten. Lees als, het had comfortabeler gekund maar dan hadden ook zijn rijkwaliteiten moeten inboeten. Geen makkelijke opdracht voor autoingenieurs die EV’s ontwerpen dezer dagen.

Een volle batterij, 87 kWh groot, stuwt de elektromotoren zo’n 498 kilometer ver, als we de WLTP-cijfers mogen geloven. De praktijk is, zoals steeds, net iets anders en met een reëel verbruik (met ook wel wat snelwegkilometers) van zo’n dikke 22 kWh/100 kilometer kwamen we net niet aan 400 kilometer. Dat hebben we al zuiniger gekend maar vergelijkbaar met andere tests en wagens met twee elektromotoren. Het laden kan aan 130 kWh en volstaat om de batterij van 20 naar 80% te brengen in een kleine 30 minuten.

Wat ook werkt in het ‘verlengen’ van kilometers op een enkele stroombeurt is het gebruik van de e-pedal. Hiermee vertraag je de wagen zonder je rem te gebruiken en waarbij zo stroom opgewekt wordt door de regeneratieve remwerking van de elektromotoren. Leuk voor eventjes en om er wat mee te spelen… maar ook dat is een subjectief gegeven want we horen ook believers van one-pedel drive.

Verder is de Ariya uitgerust met zowat alle elektronische hulpmiddelen die er op de markt zijn en dat laat zich ook voelen en horen. Het stuur iets te lang nonchalant vast? Piep! Iets te dicht bij een andere  rijstrook? Piep en een automatisch rukje aan het stuur! Even geeuwen? Piep! Maar al deze hulpmiddelen (Forward Emergency Braking met voetgangerherkenning, Pedestrian Rear Emergency Brake en Cross Traffic Alert, Intelligent Driver Alertness, Intelligent Blind Spot Intervention, Intelligent Lane Intervention, Intelligent Forward Collision Warning) hebben maar één ding gemeenschappelijk, het verkeer veiliger maken en kunnen we daar uiteindelijk iets op tegen hebben?

De prijs

Er is al een Ariya vanaf 48.800 euro (single motor Engage uitvoering). Voor een 87 kWh-versie begint het vanaf 53.900 euro. Ga je voor de e-4ORCE 87, dan kom je uit op een vanafprijs van 60.400. Gooi daar nog wat extra opties tegenaan en je eindigt net onder de 70.000 euro. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld zijn Duitse concurrenten, zeker met de, om in adeltermen te blijven, vorstelijke standaarduitrusting.

Conclusie

In afwachting van de nog sportievere Nismo-versie is dit Nissans EV-alfamannentje. Een rijkelijk uitgeruste cross-over die een plezier is om mee te rijden. Heeft hij zijn kantjes? Tuurlijk! Is hij een waardig alternatief voor bijvoorbeeld zijn Duitse concurrenten? Ja! Om de woorden te herhalen van onze ‘niet auto-expert’ die ermee mocht rijden in Barcelona. ‘Nee, je gaat er misschien niet zoveel blikken mee trekken aan het licht, maar het is wel een verdomd ruime, complete, wagen waar je heel veel auto voor een behapbaar budget krijgt’. En wat kan uw hoofdredacteur en iets meer automotive kenner (al hebben wij zeker niet alle wijsheid in pacht) hier aan toevoegen? Niks!

 

You May Also Like

BMW en Flanders Classics maken de koers elektrisch

Het Vlaamse wielerseizoen start morgen Morgen is het zover: tijdens Omloop Het Nieuwsblad trekt ...

Eindelijk! Hier is de nieuwe BMW M5 Touring

Eentje voor in de geschiedenisboeken, nu al! Over geschiedenis gesproken, laten we hiermee beginnen. ...

Cardoen opent vandaag herconditioneringscenter en geeft tot 10 jaar garantie

CO2-uitstoot verminderen door tweedehandswagens langer op de weg te houden. De prijzen van nieuwe ...