MenStyle On Tour: Nissan ARIYA Evolve+ lifestyle event Barcelona

“Seg Sticky, heb jij op 10 & 11 juli wat te doen?” 

Hoewel ondergetekende geen hol heeft met auto’s en bezwaarlijk een kenner genoemd kan worden, trok ik enkele dagen later richting Barcelona. De reden? Een testrit met de nieuwe Nissan ARIYA Evolve+, weliswaar omkaderd met een verblijf in Barcelona en tal van activiteiten: wie zegt daar nee tegen?

De nieuwe ARIYA is meer dan een wagen, het is een levensstijl, laat dat de achterliggende boodschap van de trip vormen. Nissan mag dan de pionier zijn in elektrische wagens en met de Nissan Leaf de weg gebaand hebben, dat er af en toe opnieuw inpeperen kan nooit kwaad. Bovendien heeft de nieuwe ARIYA een compleet nieuwe lijn, maar daarover later meer.

Dag 1: Van kranig knutselen tot beentjes onder tafel en slapen ‘with a view’

Twee dagen en een best wel pittig programma: aan ervaringen geen gebrek. Net geland op de luchthaven trokken we met een fraaie ARIYA naar een ietwat schimmige hangar waar in betere tijden nog een autoherstelplaats zat. Het decor voor een lekkere lunch in een edgy setting en een korte presentatie over de bijzonderheden van de ARIYA. Geen geleuter over specificaties – het ging immers om een lifestyle event – maar wel de focus op de bijzondere lijnen en de details in het design. De kernboodschap? Het beste van het Japanse minimalisme gecombineerd met een vleugje Scandinavië. Uiteraard was er ook nog uitgebreid de tijd om de wagen van binnen en van buiten te bewonderen, de nodige foto’s te nemen en even te socializen met de andere journalisten en influencers uit Europa. Een bont allegaartje van jong en wat ouder.

De betere beschutte werkplaats 

Na de flitsende beelden en meer info over de volledig elektrisch aangedreven ARIYA was het tijd voor het betere knutselwerk. De Kumiko workshop was best een uitdaging en deed wat denken aan het fabriceren van wasknijpers in de gevangenis. Althans volgens de overleveringen, want tot op heden heb ik nog geen dag gezeten. Wonderbaarlijk genoeg lukte het me – met mijn twee linkerhanden – om het knutselwerkje in elkaar te flansen. Wat een triomf!

Luttele momenten later trokken we met het hele gezelschap Barcelona in om koers te zetten naar Casa Batlló. Een immersive experience dompelde ons onder in de geschiedenis van dit prachtige gebouw en één van de meesterwerken van Gaudí. Een aanrader voor de culturele meerwaardezoeker.

Slapen in stijl 

Genoeg zware arbeid, tijd om met de ARIYA naar het hotel te trekken. Met een kamer in W Hotel die groter is dan mijn living en keuken samen en een zicht op zowel de binnenstad als de zee, werden er kosten nog moeite gespaard. Hop, koffers droppen, een kan Sangria legen aan het zwembad en opnieuw de wagen in naar het restaurant.

Japanese food 

Het restaurant? Een Izakaya uiteraard, wat anders? In de fraaie setting van IKOYA Izakaya werden heerlijke Japanse sharing gerechtjes en wijnen op tafel getoverd. Een aanrader en een oase van rust in het drukke Barcelona. Terwijl de Nederlandse collega’s steeds depressiever werden tijdens het stiekem bekijken van de wedstrijd tegen Engeland, focuste ik me voornamelijk op het savoureren van de wijn en gesprekjes met de vrouwelijke collega’s. It’s a dirty job but …

Geen legendarische nacht 

Uw nederige dienaar zou graag nog een episch verhaal vertellen over nachtelijk vertier, maar een legendarische avond in de club van het W Hotel zat er niet in. Als de VIP leeg is, het speuren is naar vrouwelijke wezens en de zaak voor een kwart gevuld, dan kun je net zo goed om twee uur ‘s nachts afronden. Team Benelux, onder leiding van de geweldige Head of Communications Melvin, bleef wel als laatste over. Als je het doet, doe je het goed!

Dag 2: De bergen in en naar de wijngaard 

Hoewel ik al om 6 uur wakker was, besloot ik – al dan niet wijselijk – de fotoshoot van de ARIYA’s op dat onchristelijke uur te skippen. Wie ben ik om te denken dat ik betere foto’s schiet dan het professionele foto- en videoteam dat ons de godganse trip volgde. Terwijl Melvin zijn tien kilometer in een loden hitte ging malen, was er tijd voor ontbijt, een koffietje en wat bijwerken.

De trip werd afgesloten met een testdrive van een uurtje. Het perfecte moment om op een heuvelachtig parcours de kwaliteiten van de Nissan ARIYA te ervaren. De lunch in het domein Font de la Canya – een aanrader voor iedereen op zoek naar rust – op een uurtje van Barcelona, was geweldig. Een overvloed aan heerlijke gerechtjes later – weliswaar zonder wijn, er moest nog gereden worden  – was er nog wat tijd om wat zon mee te pikken en opnieuw koers te zetten naar de luchthaven. De zon en 30 graden achterlatend op weg naar ons Belgenlandje.

De ARIYA designfilosofie in a nutshell 

Over het design van de nieuwe elektrische ARIYA is nagedacht, diep nagedacht. In het nieuwe ontwerp staan enkele woorden en filosofieën centraal. Ik zet ze graag even voor je op een rijtje:

MA
Vergeet je moeder, maar denk aan Japans minimalisme. Het design van deze wagen focust op harmonie en het essentiële. Noem het gerust Timeless Japanese Futurism.

KUMIKO
Dit Japanse patroon komt op enkele plaatsen in de wagen terug.

SEI
Het interieur van de wagen is minimalistisch met een loungy gevoel. Je stapt als het ware in je eigen stille cocon.

IKI
Deze term valt wat moeilijker te omschrijven. Interpreteer het gerust als cutting-edge, uitgepuurd maar toch fris en fruitig.

OMOTENASHI
Meer dan je verwacht, gepersonaliseerd en op maat.

KABUKU
Weg van de gebaande paden, een tikkeltje eigenzinnig en uniek.

Eeneeeuhhhh, hoe rijdt die Nissan ARIYA Evolve+ eigenlijk? 

Bon, verwacht hier geen technische uitleg van een rasechte autofreak, want nee dat ben ik niet. In totaal maalde ik zowat 100 km met de nieuwe Nissan ARIYA Evolve+ en als leek raakte ik overtuigd. En wil hierom:

  • Een zee aan binnenruimte
    De vloer van deze ARIYA is plat, vergeet dus de bult in de middenconsole. Je geniet zowel voor- als achteraan van een zee aan ruimte. Zo uitzonderlijk dat het echt opvallend is.
  • Een fraaie afwerking
    Nee, deze ARIYA moet niet onderdoen voor ‘een Duitser’. De nieuwe horizontale lijn is fraai, de binnenafwerking is kwalitatief en in deze full option versie zat alles op en aan. Van head-up display over nappa lederen zetels die ook gekoeld kunnen worden tot een Bose geluidssysteem en netjes weggewerkte haptic buttons.
  • Een stevige autonomie
    Met de ARIYA bol je zowat 536 km. De wagen accelereert vlot, is super baanvast met de e-4ORCE-technologie en bevat alle snufjes die je maar kunt inbeelden.

Aangezien ik binnen enige tijd een nieuwe wagen nodig heb en enkel een volledig elektrische als kleine zelfstandige interessant is, kon de onvermijdelijke vraag van Melvin niet uitblijven: en overtuigd?

Eigenlijk wel. Nee, het is geen Duitser, nee je gaat er geen blikken mee trekken aan het licht, maar het is wel een verdomd ruime wagen die er mag zijn. De Nissan ARIYA bolt vlot, is super compleet, mag zeker gezien worden en geef je ruimte, heel veel ruimte. De wagen is superstil en zorgt voor een gevoel van rust. Wil je het toch wat sportiever, dan opteer je voor de sportstand waarbij het motorgeluid wordt gesimuleerd. Met de Nissan ARIYA krijg je heel veel auto voor een behapbaar budget. De wagen waarmee wij reden komt op ongeveer 69.500 euro, maar een instapversie is al beschikbaar vanaf € 48.400. Ben je op zoek naar een volledig elektrische wagen waarmee je super comfortabel rijdt en je niet extra wil betalen voor enkel en alleen het merk, dan hoort de ARIYA op je lijstje.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Menstyle (@menstyle.be)

  • Kevin Stickens

    Redacteur

    Founder van Make it Sticky, een contentmarketing bureau uit Antwerpen. Vader van 3 kids, levensgenieter en fijnproever.

You May Also Like

MenStyle Road Test: BMW i5 M60

De BMW 5 Reeks is al jaren een begrip, zeker voor de zakenman die ...

Dit is de nieuwe Audi A3 Sportback

Het regent premières… Terwijl de wereld hoe langer hoe meer Corona-besmettingen te verwerken krijgt, ...

Winactie: Profile België stunt en geeft 30 sets Uniroyal-banden gratis weg

Wiens auto kan er wel een setje nieuwe rubberen sloffen gebruiken?   Het is ...