In de legendarische bandensporen van de F1 en P1
Hij is er, de W1, McLarens nieuwe hybride hypercar die gisteren, 6 oktober, is voorgesteld. Op een zondag? Dat is niet toevallig daar het exact 50 jaar geleden was wanneer Emerson Fittipaldi McLaren zijn allereerste wereldtitel F1 schonk. En F1… dat zit verweven in de W1 die bulkt van de F1-technologie.
Onderhuids de W1, waar de W staat voor Woking waar McLaren gevestigd is, vinden we een vier liter V8 die tot 9.200 tpm blaast met dank ook aan twee klassieke turbo’s. Die V8 levert 928 pk wordt verder ondersteund door een elektromotor in de gerobotiseerde achtbak, goed voor zo’n 347 pk extra. Een elektromotor, gevoed door een 1,4 kWh batterij, die je zuiver elektrisch zowaar… twee kilometer ver brengt. In achteruit gaat alles sowieso elektrisch. Het systeemvermogen? 1.275 pk en 1.340 Nm en dat enkel en alleen op de achterwielen. De bandenmarchand wrijft alvast in zijn polletjes.
Zo is de W1 meer dan 30% krachtiger dan zijn voorganger, de iets meer dan 900 pk sterke P1, en weegt hij, ondanks het hybridegeheel 40 kilogram lichter. Dat maakt hem bijvoorbeeld ook sneller dan de McLaren Senna die zowaar drie seconden moest toegeven tijdens een rondje op het circuit van Nardo. De cijfers? In 2,5 seconden van 0 naar 100, in 5,8 seconden van 0 naar 200 en in 12,7 seconden van 0 naar 300 km/u en een topsnelheid van 350 km/u.
Om één van de 399 nieuwe eigenaars, of beter erfgenamen, niet direct de schuldsaldoverzekering te moeten aanspreken is er alles aan gedaan om dit krachtige geheel op de baan te houden en daarvoor is er gebruik gemaakt van actieve aerodynamica. Alles wat je ziet is functioneel en met de bedoeling zoveel mogelijk downforce (zo maar eventjes 350 kilogram op de neus en 650 op de achteras) en grip te genereren met een minimum aan luchtweerstand. Het is als het ware een rijdend aerodynamisch kunstwerk vol splitters, sleuven en een verstelbare achterspoiler die zowaar een kleine 30 centimeter naar achteren kan uitschuiven. Diezelfde spoiler kan ook bijna negentig graden kantelen, om dienst te doen als luchtrem.
Wat ook helpt het geheel op de baan te houden is het actief chassis. De technische kant gaat ons iets te ver maar het doel is dat deze bolide zich in eender welke situatie in het asfalt vastbijt, of het nu in een ‘comfortabele’ daily- of de uitdagende racemodus is. Geïntegreerd in het chassis zijn de voorgevormde en niet verstelbare stoelen. Wel kan je het stuurwiel en de pedalen afstemmen naar de afmetingen van je lichaam. En kijken we naar de zithouding, dan zien we opnieuw F1-toestanden. Zo zit je laag in de auto waardoor de benen hoger liggen.
Wat deze ‘gesloten’ F1-wagen voor de weg zal kosten? Daar is met nog geen woord over gerept. Maar dat het je een nier zal kosten, daar zijn we het zo goed als zeker over eens. Wordt vervolgd!