MenStyle Road Test: VW Polo GTI Edition 25 Years

De Polo GTI bestaat 25 jaar

Het was in het jaar ’98 wanneer de GTI-badge voor het eerst ingevoerd werd op de Polo, die toen (al) aan zijn derde generatie zat. Een exclusieve badge want van het sportieve kleine broertje van de Golf GTI werden slechts 3.000 exemplaren gebouwd. Een succes bleek achteraf want in geen tijd werden deze sportievelingen afgeleverd bij gelukkige eigenaars. Dat deed ook VW nadenken en de Polo kreeg voor iedereen die het wilde, een GTI-badge. Ondertussen bestaat de Polo GTI 25 jaar en wij kregen hem voor een weekje mee om hem aan de tand te voelen.

Maar eerst de looks. Hier vinden we de laatste facelift terug met nieuwe bumpers en een herwerkt lichtsignatuur met onder meer LED-matrixkoplampen. En over LED gesproken, we zien ook een LED-strip over de hele breedte van de grille. De eerste indruk? Een pak sportiever dan de ‘normale’ Polo met dank aan wat extra sportieve elementen, logo’s, de rode accenten, speciale 18″-velgen en een verlaagde ophanging.

Kijken we binnenin de toch wel vrij ruime instapper van het VW-gamma vinden we ook hier wat specifieke elementen terug die verwijzen naar de GTI-badge. Toch, en dat is niet onlogisch, blijft de Polo een instapper en dat merk je aan de iets goedkopere afwerking met harde plastics. Hadden we hier wat alcantara ofzo verwacht? Misschien niet maar het was niet verkeerd geweest. Of het stoort? Totaal niet. Verder zien we een 8″-groot en erg makkelijk hanteerbaar Digital Cockpit, dat je optioneel zelfs mat 1,2″ kan laten groeien. Ook leuk, en iets wat in elke auto standaard zou moeten zijn, de connectie met Apple CarPlay of Android Auto.

 

Kijken we onderhuids de nieuwe Polo GTI, dan vinden we een 2.0-liter vierpitter turbobenzine van 207 pk en 320 Nm aan koppel. Die is standaard gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat. Dit volstaat om dit lichtgewicht in 6,5 seconden naar 100 km/u te katapulteren en pas af te toppen bij 242 km/u. Mooie cijfers voor een ‘stadswagentje’, dit uiteraard in rechte lijn. Om ook het bochtenwerk naar een hoger niveau te tillen heeft de Polo GTI een elektronisch sperdifferentieel (XDS) dat het wiel aan de binnenkant van de bocht laat afremmen om bochten beter en sneller aan te snijden. Of dit het geheel helemaal onder controle heeft? Niet helemaal. Zo neigt er bij het wat harder aansnijden nog steeds een beetje onderstuur en is er bij een stevige acceleratie vaak wielspin te bespeuren, iets wat we trouwens bij gelijkaardige tests van concurrenten, de Abarths bijvoorbeeld, wel meer tegenkomen. We hebben geen ervaring met zijn grotere broertje, de Golf GTI, maar we zouden de GTI-badge eens moeten kunnen vergelijken. Maar ook hier, een beetje uitdaging kan geen kwaad en laat duidelijk zijn dat dit een fun karretje is om mee te rijden. Ook het rijden zonder de voet vol op het gaspedaal gaat vlot en comfortabel.

Kwanta kosta? De Polo GTI start vanaf 37.160 euro. De speciale reeks Edition 25 Years, beperkt tot 2.500 stuks, kent een vanafprijs van 39.845 euro, zonder opties dus.

Conclusie

De instapper bij VW is onder de GTI-badge een leuke auto die een sportief uiterlijk combineert met functionaliteit als een kleinere stadswagen. Het vermogen en prestaties voor deze stadswagen is fenomenaal maar dat kent ook zijn keerzijde. Kan deze kleine sportieveling al dat PK-geweld aan? Het vergt toch wat kunde om de Polo GTI, als de zweep erop ligt, netjes in het gareel te houden. Wij raden het niet direct aan als eerste wagen voor je net achttien jaar wordende zoon of dochter… maar met zijn prijs zal dat in veel gevallen ook niet de bedoeling zijn, toch? 

 

You May Also Like

Komt VW met een opgefokte ID.7?

Het zou zo maar eens kunnen VW kwam naar het ID. Treffen in Luzern, ...

Karen Willems wil met haar muziek ‘een steentje verleggen’ (INTERVIEW)

Percussioniste Karen Willems heeft er al een hele muzikale carrière opzitten. Haar liefde voor ...

MenStyle Road Test: Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC AMG-Line

Mercedes-Benz heeft zijn GLC in een nieuw jasje gestoken. Hoewel de GLC nog steeds ...