MenStyle Road Test: Range Rover Sport SV (Edition One)

Het eerste weekend van juli stonden er de 24h van Spa op het programma. Het moment om één van de strafste bolides waarmee we ooit hadden gereden boven te halen om ons van en naar de Ardeense bossen te vervoeren. Wat het werd? Een gloednieuwe Range Rover Sport SV, een luide brulaap op Engelse kentekenplaten. En of onze passage in Spa door menig autoliefhebbers gesmaakt werd. Wij, en ook onze huispiloot, de Vintage Martini Driver, ging ermee op pad.

Maar wat is het? Wel, de strafste Range Rover Sport die er is. Daar waar vroeger op die badge nog SVR stond, is ondertussen de ‘R’ weggevallen. ‘SV’ dus wat staat voor “Special Vehicle” en wat de al heerlijke SUV, die we hier al eens konden testen nu pimpt met extra sportieve en luxueuze elementen.

Eén van die sportieve elementen ligt onderhuids in de vorm van een 635 pk en 800 Nm koppelrijk sterke twin-turbo V8, die ‘geleend’ is bij BMW en daar het mooie weer maakt in de M5. Geen 5-liter supercharger meer in deze permanent vierwielaangedreven krachtpatser ten opzichte van zijn voorganger, de SVR die het moest stellen met ‘slechts’ 575 pk. Het resultaat in cijfers? Nu een sprintje in 3,8 seconden naar 100 km/u en een top van 290 km/u, een pak sneller dan bijvoorbeeld de X5 M, die het ook met dezelfde motor doet.

Kijken we naar het carrosseriewerk, dan merken we vooral het sportieve karakter van deze SV op. En gelijk hebben ze willen ze concurreren met bijvoorbeeld BMW M, Mercedes-AMG of Audi RS. Zo staat deze SV zo’n 2,5 cm lager op zijn poten en krijgt hij vier heerlijk klinkende en ploffende uitlaten die direct laten horen dat je niet de gedecideerde, liefst zo anoniem mogelijk blijvende zakenman uit de straat bent. Hiermee wil je gehoord, ondanks de steeds strengere EU-regels, en jawel, ook gezien worden. Wat je ook nog ziet dan? Grote luchtinlaten om het geheel goed te koelen en dikke 23-inch vederlichte velgen uit carbon. Die laatste zorgen trouwens voor een dieet van meer dan 35 kilogram.

Kijken we binnenin vinden we twee heerlijk zittende sportieve kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen terug. Stoelen die niet alleen zijn uitgerust met een massagefunctie maar ook met trillingen voor “een verbeterde zintuiglijke ervaring”. Zo voel je als het ware de muziek doorheen je lichaam gieren. Een setje van Charlotte De Witte in een Range Rover SV? Een niet te missen ervaring.

En nu we toch aan het rijden zijn, dat doe je via een speciaal sportstuur waarop een SV-knop prijkt. Hiermee ga je direct naar de sportiefste rijmodus. Minder makkelijk? Het gebrek aan fysieke knoppen. Nu moet je verplicht gebruik maken van het touchscreen om bijvoorbeeld klimaatregeling, rijmodi, volume van de audio,… Enzo te regelen. Het is wennen en zoeken en het vergt, zeker als je wat steviger op het gas zit, wat handigheid om alles vlot door te komen.

Het rijden zelf met deze toch wel 2,5 ton zware krachtpatser is top en dit met dank aan de nieuwe 6D Dynamics ophanging. Zo zijn er geen stabilisatorstangen meer aanwezig en wordt alles geregeld via hydraulische druk, iets wat we trouwens ook zien bij echts supercars. Het systeem wordt trouwens ook ingebouwd in de Defender OCTA, die we onlangs mochten begroeten in avant-première in Düsseldorf. Het resultaat? Een scherp sturende koppelrijke asfaltvreter dat sportiviteit koppelt aan comfort die prestaties levert waar sommige sportieve sedans alleen maar van kunnen dromen.

Kwanta Kosta? 

De Edition One waarmee wij reden heeft een vanafprijs van 201.770 euro. Daarmee is hij veruit de duurste Range Rover Sport ooit. Maar let op, als we nu door de configurator gaan is er ondertussen de ‘Edition Two’, en daarvoor leg je minstens 223.226 euro voor op tafel. Gooi daar ook nog eens wat BIV, jaarlijkse rijtaks en een (door ons gemeten) verbruik van om en bij de 13 à 14 liter en je weet dat deze wagen je een rib uit je lijf (kan) kosten.

Conclusie

De krachtigste en best presterende Range Rover Sport, punt. Zo slaagt deze grote en krachtige jongen erin zowel een coquette oude dame als een circuit verslindende autopiloot te overtuigen. Het probleem? Wie kan zich zoveel sportiviteit en luxe veroorloven? En heb je een kwart miljoen over voor een auto… kies je dan voor deze Range Rover Sport SV? Een vraag waar zelfs wij niet op kunnen antwoorden. Een Brit zal mogelijks niet twijfelen, een Duitser eens te meer… en wij? Wij vullen snel een Euromillions in, dan hoeven we niet te twijfelen.

 

You May Also Like

Zeventig jaar geschiedenis en overwinningen : Happy Birthday Abarth !

Atijd fun met deze Italianen… Abarth en Whatmatters is altijd een match gebleken. Talloze ...

MenStyle On Tour: Roadtrip Denemarken-Zweden met Peugeot E-5008

Een fantastische roadtrip in de buurt van Kopenhagen, daarmee lokte de sympathieke rekels en ...

Ook BMW M5 (Competition) krijgt een facelift

Evan langs de plastisch autochirurg… Niet dat de huidige BMW M5 (Competition) al op ...