Een plug-inhybride met een atmosferische V16 en drie elektromotoren
Op zoek naar een nieuwe auto, heb je iets teveel centjes over en ook nog ruimte om wat kosten te maken volgens uw boekhouder die tegelijk aangeeft dat het minstens, en we herhalen, minstens een PHEV moet zijn? Misschien is dan de Tourbillon wel een optie?
Tourbillon, wat staat voor ‘wervelwind’, verwijst naar een ingenieus mechanisme, dat in 1795 werd uitgevonden door Abraham Louis Breguet, en wat ervoor zorgt dat de negatieve effecten van de zwaartekracht op de precisie van de tijdmeting van horloges gecompenseerd wordt. En een ingenieus en ongetwijfeld tijdloos ding, is deze Bugatti wel. Dat is ook iets wat CEO Mate Rimac bevestigt. Hij verwijst naar de stichter, Ettore Bugatti, die bleef herhalen dat een Bugatti zowel qua uiterlijk vertoon als onderhuids onvergelijkbaar moest zijn.
En tijdloos, dat hebben ze alvast ook geprobeerd door zo weinig mogelijk digitale schermen in te bouwen en zoveel mogelijk analoge tellers en knoppen in de plaats te weerhouden. Iets wat gelukt is op het display boven het dashboard na. Dat scherm komt pas piepen zodra de bestuurder achteruit manoeuvreert (achteruitrijcamera) of het navigatiesysteem activeert. Kijken we naar de analoge instrumentenpartij zien we een fantastisch meesterwerk dat ontwikkeld is door een Zwitserse horlogemaker. Het geheel weegt slechts 700 gram en bevat gefreesd aluminium en het helderste kristal dat er bestaat.
Hoewel de in twee stukken gespitste cockpit er benepen uitziet, is er ruimte zat. De heerlijke sportstoelen zullen op maat van de klant op het chassis ingebouwd worden om zo de ideale rijhouding te kunnen garanderen én zo ook onnodig gewicht overboord te gooien. Laat je op een dronken avond toch je vrouw even rijden, geen probleem. Het stuur en de pedalenbox zijn wél verstelbaar waardoor ook zij dicht tegen de ideale rijhouding zal zitten.
Kijken we onderhuids, zien we niet meer de gekende W16 die het mooie weer maakte in de Veyron en Chiron. Zo krijgt deze nieuwe Tourbillon achteraan een volledig nieuwe toeren-verslindende (tot 9.000 tpm) atmosferische 8,3 liter V16 die wordt bijgestaan door drie elektromotoren, twee op de voor- en een eentje op de achteras. Deze worden gevoed door een 800-voltsysteem dat een accupakket van 25 kWh beheert en waarmee je op één volle stroombeurt zowaar 60 kilometer zuiver elektrisch kan afleggen. Wie dat ook ooit zal proberen? Groot raadsel. Het systeemvermogen op de vier wielen bedraagt nu 1.800 pk.
En wat betekent dit aan prestaties? Een spurtje van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden, naar 200 km/u in minder dan 5 seconden, naar 300 km/u in minder dan 10 seconden en naar 400 km/u in minder dan 25 seconden. De topsnelheid? 445 km/u… alsjeblief! En wie denkt dat daar serieuze spoilers voor nodig zijn om dit geheel tegen het asfalt te houden komt bedrogen uit. De downforce wordt vooral onder de auto gegenereerd met dank aan actieve aerodynamica en een vloerplaat die eindigt bij een gigantische difuser.
Oh ja… de eerste exemplaren? Die verwachten we in de loop van 2026. Hoeveel er gebouwd zullen worden? 250 stuks die allemaal minstens 3,8 miljoen, exclusief taksen, moeten kosten. En ja, je zal snel moeten zijn want zoals eerder bij Bugatti vliegen die gelimiteerde exemplaren als zoete broodjes over de toonbank.