Next level…
Een AMG-badge op een EV? Wie nu nog altijd denkt dat dit staat als een tang op een varken nodigen we graag een ritje met de Mercedes-Benz EQE AMG 53 4MATIC+. Ok, vergeet de sound van een brullende V8, of ondertussen zelfs een veelbesproken viercilinder (AMG C63 S E Performance die we by the way komende weken zullen testen) maar aan sensaties geen gebrek bij deze EQE die we kunnen omschrijven als een comfortabele, luxueuze elektrische sedan met extra peper in zijn gat.
Peper? Laat duidelijk zijn dat ze daar in Affalterbach weten hoe ze een wagen wat meer spicy kunnen maken. Na de EQS (sedan en SUV) kreeg ook de EQE de AMG-badge mee. Meer vermogen en meer sensaties, een kolfje naar de hand van onze huispiloot, de Vintage Martini Driver, die hem even op onze redactie kwam lenen om, wat wij vermoeden, de kasseien uit de Vlaamse grond te trekken.
En om kasseien uit de grond te trekken heb je veel vermogen en koppel nodig. En laat dat er nu met hopen zijn. Zo beschikt de EQE AMG 53 4MATIC+ over een accucapaciteit van 100 kWh die twee elektromotoren, eentje op de voor- en eentje op de achteras aanvoert die samen goed zijn voor 626 pk en 950 Nm leveren. Is dit nog niet voldoende en zet je een vinkje bij het AMG Dynamic Plus-pakket op de optielijst, dan stijgt het vermogen zelfs naar 687 pk en 1000 Nm aan koppel, weliswaar in de modus RACE START met boostfunctie. Zo sprint deze EQE AMG in 3,3 seconden naar 100 km/u om (met het AMG Dynamic Plus-pakket) pas te stoppen met versnellen bij 240 km/u. Cijfers en sensaties die je adrenalinestoten geven die vergelijkbaar zijn met ritjes in de Baron in de Efteling.
Toch is deze EQE niet alleen bliksemsnel, hij is tegelijk ook een comfortabele cruiser. Dingen die je zelf bepaalt met het kiezen van de juiste rijmodus door een simpele draai aan de knop op het multifunctioneel stuur. Zo kent deze EQE een specifiek accumanagement-systeem. Dit betekent dat je met het kiezen van de rijmodus ook kiest voor een bepaalde actieradius. Maar over rijbereik seffens nog wat meer.
Over die draaiknop gesproken, via deze AMG DYNAMIC SELECT heb je de keuze uit vijf verschillende rijmodi zijnde ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. waarbij afhankelijk van je keuze je een aantal belangrijke parameters zoals rij- en prestatiekenmerken, onderstel, stuurinrichting, AMG Dynamics en AMG SOUND EXPERIENCE aanpast.
AMG Sound Experience: Een AMG-geluid in een EV
AMG SOUND EXPERIENCE, het woord is eruit. We zien het wel vaker dat sportieve elektrische modellen een racesound ontwikkelen, de eerste in rij ooit, denken we, de Abarth 500e. Maar wat Abarth kan, kunnen wij in Affalterbach beter moeten ze bij AMG gedacht hebben en ze gooiden hun DNA-sausje over. Dat sausje, dat binnen en buiten gegenereerd wordt aan de hand van de gekozen rijmodus of wens van de chauffeur, maakt gebruik van speciale speakers, een basactuator en een geluidsgenerator om een speciale geluidservaring te creëren in twee versies: “Authentic” optioneel, “Performance”. Een leuk extraatje…
En hoe rijdt dit? Wel, erg goed! Van erg comfortabel tot erg dynamisch en alles ertussen. Hij stuurt scherp, is heel reactief en naargelang de gekozen rijmodus speels, doch, met dank aan zowat alle rijhulpmiddelen perfect voorspelbaar en handelbaar. De variabele vierwielaandrijving verdeelt de kracht constant tussen de voor- en achteras waarbij in Sport en Sport+ er meer aandrijving op de achterwielen gezet wordt. Leuk detail, het systeem controleert maar liefst 160 keer per seconde de aandrijving en past zich aan indien nodig.
Ook handig, de achterasbesturing, die standaard wordt meegeleverd. Die draait mee tot maximaal 3,6° en dit tot een snelheid tot 60 km/u. De draaicirkel wordt hierdoor korter en parkeren wordt, als je het hem zelf niet laat doen, nog makkelijker.
Het rijbereik dan? Wél, een weekje testen met een niet zo lichte rechtervoet kwam uit op 24 kWH/100km. Stevig maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we niet zuinig met het gaspedaal zijn omgesprongen en dat we ook wel wat ritjes over de autosnelweg hebben gemaakt. Wij kwamen dus uit tot een reëel rijbereik van zo’n 380 kilometer… een beetje minder dan de beloofde 451 km (WLTP) maar die hand steken we in onze eigen boezem.
Luxebeestje
Naast de heerlijke looks, en zeker met het matzwart badass-kleurtje en alle andere AMG-troeven als de specifieke grille, velgen en AMG-logo op de neus is het ook binnenin leuk vertoeven. De stoelen zitten lekker en alles ademt sportiviteit uit met name het AMG Performance-stuurwiel, de AMG stuurwielknoppen, de AMG-sportpedalen, de AMG-vloematten, de AMG-instaplijsten en de alcantara afwerking. Verder zien we het nog altijd erg functioneel en makkelijk hanteerbaar intuïtief infotainmentsysteem via het MBUX Hyperscreen. Oh ja, niet vergeten… ook de sound binnenin is top! Alsof je in de meest geavanceerde studio, concertzaal of festival zit, geeft het Burmester audiosysteem je met zijn meest zuivere klanken en diepe bassen een ‘oorgasme’ om U tegen te zeggen.
Conclusie
Met de EQE AMG 53 4MATIC+ hebben we natuurlijk het neusje van de zalm meegekregen en uiteraard heeft dat ook wat ‘nadelen’. Enerzijds het rijbereik, dat slinkt ten opzichte van de andere en iets minder krachtige EQE’s en uiteraard ook zijn prijs, die een prijs kent vanaf 127.655 euro. Er zijn dus misschien minstens even goede en goedkopere opties maar dan mis je misschien wel wat sensaties. Laat duidelijk zijn dat de keuze voor dit topmodel niet een rationele keuze is maar eentje op gevoel en ja, dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Mocht het dus binnen je budget vallen, niet twijfelen. Of hij ook een concurrent heeft? Wat ons betreft zeker de iets minder krachtige, doch iets scherpere en iets goedkopere BMW i5 M60. Gooi die twee in de ring en het zal van de scheidsrechter (lees de koper en zijn smaak) afhangen wie na twaalf ronden op punten heeft gewonnen. Op dat punt zijn we vandaag misschien wel een heel klein beetje Zwitserland.
Foto’s: Renée Zwijsen