MenStyle Road Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

Een auto waar we qua looks en dan vooral elektrisch rijden al fan van waren is de Skoda Enyaq, die zijn MEB-platform deelt met VW (ID.familie) en Audi (Q4). Het kan nog beter dachten ze bij Skoda en ze maakten er ook een Coupé versie van en omdat ook beter dingen nog beter kunnen kwamen ze gelijk ook gewoon met een RS-versie. Het heeft even geduurd maar wij konden deze Enyaq met RS-label toch even meeritsen. 

En wat zien we? Eerst en vooral wat extra details. Zo zien we een extra plastiek streepje op de voorbumper, een standaard verlichte grille, hier en daar het RS-logo (net voor de spiegels bijvoorbeeld) en zien we achteraan een doorlopende rode reflector. Gooi daar nog specifieke 20″-velgen tegenaan (21″ optioneel ook mogelijk) en je hebt het allemaal wat sportiever, wat ‘RS’er’ gemaakt. Voor wie dit allemaal nog niet genoeg is kan hem ook in het Mamba Green bestellen. Daar wij niet direct de ‘pacecar’ voor een vakbondsbetoging in fluo hesjes voor ogen hadden, waren we minstens even blij met onze testwagen, die in Race Blue.

Kijken we binnenin zien we heel veel vertrouwde zaken terug van de ‘gewone’ Enyaq, zoals bijvoorbeeld het infotainmentsysteem. In het algemeen, het iets meer fancy interieur dan pakweg zijn minimalistische neefjes bij VW en in vergelijking met de gewone Enyaq wat overgoten met een extra sportief RS-sausje zoals bijvoorbeeld goed zittende sportstoelen en een RS-sportstuur. Wat ons ook opvalt is dat de schuin aflopende daklijn van de Coupé niet direct in verhouding staat met verlies aan ruimte. Zowel de passagiers als de kofferruimte boeten nauwelijks aan ruimte in. Je zou je bijna al afvragen waarom je standaard nooit voor de mooier ogende coupé-versie zou kiezen. Soit, iets met versies en prijs waarschijnlijk maar daarover straks meer.

Eerst gaan we eens onderhuids kijken en ook hier komen we een oude bekende tegen. Zo is de Enyaq RS uitgerust met dezelfde aandrijflijn als de Volkswagen ID.5 GTX en bestaat uit twee elektromotoren, één op elke as. Goed voor een systeemvermogen van 299 pk en 460 Nm koppel. Zo wordt de Enyaq RS Coupé de strafste en snelste RS die Skoda ooit heeft gemaakt, dik 50 pk meer dan de Octavia RS en met zijn sprint in 6,5 seconden naar 100km/u ook nog eens 0,2 seconden sneller ondanks het feit deze 100% EV maar liefst 700 extra kilo’s op de weegschaal zet. Maar tast dit overgewicht ook de sportiviteit aan?

Tja, daar wringt misschien wel het schoentje. Wie een RS-badge kleeft op een auto mag meer verwachten dan wat extra PK’s die zijn duivels ontbinden op lange, vlakke, rechte stukken… tot 180 km/u. Dan is het onherroepelijk gedaan en grijpt de begrenzer in. Verder blijft hij ook in de bochten dynamisch en vlot sturend maar om nu te zeggen dat we er het traject van de Rally van Ieper mee gaan afhaspelen is een brug te ver, daarvoor kiezen we andere RS’en. Het blijft dus allemaal wat braaf en, niet onbelangrijk voor een groot deel van de chauffeurs, comfortabel. Dus wie dacht met een RS grootse sensaties te beleven, is er wat aan voor de moeite en dat mogen we terecht een beetje jammer vinden als je weet dat ze in de VW Group zeker het potentieel hebben om lekkere brute en sportieve EV’s te bouwen… of wat dacht je van de Audi e-tron GT of Porsche Taycan. Al spreken we daar natuurlijk over een geheel andere prijscategorie. Appelen met appelen vergelijken is de boodschap.

En nu het woordje prijs toch is gevallen, de Enyaq Coupé is er vanaf 59.675 euro, de RS-versie, die je kan snelladen aan 175 kW ipv 135 kW, vanaf 72.120 euro. Gooi daar nog wat extra opties tegenaan en je zit in een range waar de concurrentie, waaronder de Kia EV6 GT, Tesla Model Y Performance, BMW iX2,.. moordend is.

Conclusie

De Enyaq blijft een heerlijke EV en het RS-sausje maakt het alleen maar extra aantrekkelijker en leuker om mee te rijden. Maar is het die 13.000 euro extra waard? Wie niet op zijn centen zit zou direct antwoorden met een ‘ja’ al zal diezelfde man/vrouw misschien ook voor dat geld een oog werpen op wat de concurrentie te bieden heeft. Soit, soms moet je beslissingen nemen op het gevoel (RS) en niet met het verstand (gewone coupé) en wat ons betreft verdient hij hier meer dan het voordeel van de twijfel.

 

You May Also Like

Porsche Taycan zet wereldrecord driften voor elektrische wagens neer

We zitten precies in driftmodus… Nadat gisteren de heren van BMW ons even kwamen ...

Duur speelgoed…deze elektrische hypercar ‘Pininfarina Battista’

Nu nog even wachten op zijn officiële voorstelling op het autosalon van Genève… Pininfarina ...

Renault 5 Turbo 3: jonge belhamel in retro jasje

Puur nostalgie in een nieuw jasje En puur? Dat is de Renault 5 Turbo ...