Wij zijn nu al fan!
Een vinkje op onze bucketlist, dat konden we vorig jaar, dankzij Peugeot Sport zetten, nadat ze ons uitnodigde voor de jubileumeditie van de 24 uur van Le Mans, oftewel de belangrijkste en meest prestigieuze etmaalrace ter wereld die toen zijn honderste verjaardag vierde. Het Circuit de la Sarthe, dat deels uit openbare weg bestaat, is sinds 1923 het decor van een 24-uursrace. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de F1, waar het vooral om anderhalf uur pure snelheid draait, ligt de focus op uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid van het materiaal. Dat wil niet zeggen dat ze niet snel zijn want op het 13,6 lange circuit (dat hypercars afhaspelen in gemiddeld pakweg 3 minuten 30 seconden) halen ze topsnelheden die ver boven de 300 km/u uitkomen. Goed om in totaal in 24 uur meer dan 4.500 kilometer af te haspelen.
En vorig jaar was, om het met Pasentermen te zeggen, een verrijzenis van Peugeot dat sinds lang opnieuw aan de start kwam en met een ontwerp, zonder achtervleugel, de ogen van iedereen uitstak. Het werd een klein succes daar de nieuwe mannen na kwart race zelfs even aan de leiding lagen. Uiteindelijk was het Ferrari, dat tevens ook in zijn eerste jaar terug was, met de grote beker konden gaan lopen.
Nu, na een eerste volledig seizoen in het FIA World Endurance Championship, inclusief die bemoedigende prestatie op Le Mans en een eerste podiumplaats (3e) op Monza, en na een groot deel van de openingsrace van het seizoen 2024 vooraan te hebben gereden in Losail, is de PEUGEOT 9X8 voorzien van een aantal substantiële upgrades om dit jaar een leidende rol te kunnen spelen in wat een ongelooflijk competitieve Hypercar-klasse gaat worden met negen fabrikanten en negentien prototypes. En wat zien we? Jawel… een vleugel!
Of wij er ook dit jaar bij zijn in Le Mans? Laten we hopen? Hallo Peugeot?