Vergeet de SUV, hier is de BMW i5 Touring

Er valt veel BMW-nieuws te rapen de afgelopen dagen

Wij hadden het genoegen de gloednieuwe BMW i5 Touring al in het echt, weliswaar in een black box, te mogen aanschouwen en we wisten het meteen. Dit wordt hét mannetje. Helaas mochten we toen geen foto’s nemen, laat staan ze delen en dus moesten we de officiële voorstelling ervan afwachten. Wél, die is nu gebeurd en we kunnen hem nu ook op jullie netvliezen loslaten.

Wie dacht dat de break, en zeker in elektrische vorm, een met uitsterven bedreigd ras lijkt te zijn, is eraan voor de moeite. Wie zonder veel scrupules zijn voet gewoon zet naast al het SUV-geweld, is deze BMW i5 Touring waarvan we de eerste exemplaren in mei op onze wegen mogen verwachten. En of deze kerel (vooral) de fleetmarkt zal overspoelen.

In vergelijking met de BMW i5, waarvan jullie nog een test tegoed hebben, zien we weinig verrassingen. Uiteraard is alles wat uitgerekt, zien we een aangepast design van de lichtblokken en daklijn achteraan en zien we, helaas, in tegenstelling tot zijn voorgangers geen tweedelige kofferklep meer.

 

Onderhuids kennen we ook geen verrassingen en zal de i5 Touring bestelbaar zijn als de eDrive40 en als M60 xDrive. Bij die eerste wordt de i5 voortgestuwd door een op de achteras gemonteerde elektromotor van 250 kW, omgerekend zo’n 340 pk, en heeft hij een koppel van 430 Nm. Dit moet volstaan om deze break in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u te doen versnellen. Het rijbereik van de 81,2 kWh grote batterij bedraagt tussen de 483 en 560 kilometer (WLTP). Het laden op wisselstroom gebeurt aan 11 kW (standaard) of 22 kW (optioneel) al kan je ook snelladen op gelijkstroom aan maximaal 205 kW.

 

De straffere BMW i5 M60 xDrive Touring heeft hetzelfde batterijpack maar doet het qua rijbereik iets minder, tussen de 445 en de 506 kilometer (WLTP) om precies te zijn. Wat je daarvoor wel extra krijgt? Een xDrive of vierwielaangedreven en dus een elektromotor op de voor- en eentje op de achteras. Goed voor een gecombineerd vermogen van 442 kW (601 pk) en een maximumkoppel van 820 Nm. Dit doet het geheel dan weer spurten in minder dan vier seconden (3,9) van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt (begrensd) op 230 km/u.

 

Waarom je kiest voor een Touring? Naast het design ook gewoon voor het praktische. Zo bedraagt de kofferinhoud van de BMW i5 Touring 570 liter dat met een neergeklapte achterbank (40/20/40) zelfs tot 1.700 liter toeneemt. Onder de vlakke laadvloer vind je ook nog opbergruimtes waar je onder andere de laadkabels en de bagageafdekking en het scheidingsnet kwijt kan.

Wat hij zal kosten? Dat is nog niet bekend maar dat zal snel volgen. Wordt dus vervolgd. Oh ja, wie niet voor een 100% elektrische versie wil gaan is er ook goed nieuws. Zo kan je de nieuwe 5 Reeks Touring ook bestellen in de 520d Touring (xDrive optie) en de 530e Touring (xDrive optie) en mogen we later ook een 530d en 520e op de bestellijst verwachten.

You May Also Like

MenStyle Weekend Tip: De TotalEnergies 24 Hours of Spa

Wij zijn er weer bij De 24 uur van Spa-Francorchamps is een jaarlijkse race ...

Alfa Romeo Giulia GTA(m) is uitverkocht

Jammer maar helaas… Hij stond op onze bucketlist, de Giulia GTA(m). Zeker nadat we ...

McLaren en APL lanceren HySpeed-sneaker

De sneaker voor snelle jongens (en meisjes) F1 is big business. Niet alleen heeft ...