Minder dan 700 kilo
De Morgan XP-1 gaat verder dan alleen een elektromotor en batterijen in te bouwen in hun als basis genomen Super 3. Het volledige koetswerk is fijner geslepen wat maakt dat de luchtweerstand met zowat een derde is afgenomen dan de standaard en op fossiele brandstof aangedreven broertje. Iets dat het rijbereik alleen maar kan toejuichen. Ter info, het geheel is slechts 60 kilogram zwaarder als zijn broertje.
Ook nieuw bij Morgan is dat ze nu voor het eerst de krachtbron zelf hebben ontwikkeld. Neen, geen geleende BMW of Ford zoals in het verleden maar ‘eigen kweek’, goed voor een motor van 100 kW (136 pk) in de middentunnel die via een ketting het achterwiel aandrijft en dit, met dank aan een 33 kWh grote (of kleine) batterij, zal doen voor zo’n 250 kilometer.
We hadden het al over weinig comfort en zowat alle franjes die overboord gegooid worden maar we zien wel een volwaardig infotainmentsysteem, uiteraard handig om zowat alle belangrijke gegevens te tonen. Ook straf, de XP-1 kan ook bidirectioneel laden, wat betekent dat hij als stroombron gebruikt kan worden voor externe apparaten. Er is ook een audiosysteem van Sennheiser aanwezig, kwestie van met de haren in de wind ook je Spotify-lijst door de boxen te laten knallen. Roadtrips zullen nooit nog saai zijn…
Of toch wel? Want het slechtste nieuws dat we meegekregen hebben bij deze lancering is dat er, momenteel, geen productieplannen zijn. Enkel als er een hoge vraag naar deze wagen komt, zullen ze het in overweging nemen. Maar wie is bereid zo’n dikke en geschatte 70.000 euro op tafel te leggen?