Al kost het je wel een rib uit je lijf…
Een van onze hoogtepunten afgelopen jaar? Het bezoek aan de 24u van Le Mans waar we te gast waren bij Peugeot. Helaas voor onze gastheren duurde de bekendste en meest prestigieuze etmaalrace zo’n 18 uur te lang voor onze Franse vrienden die de leidingpositie in het zesde uur moesten afgeven. Uiteindelijke winnaars? Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi die na 50 jaar afwezigheid zowaar in een keer het steigerend paard uit Maranello op het bovenste schavotje wist te posteren.
Een (onverhoopt) succes en historisch moment voor de Scuderia, dat ondertussen wel zo’n vijftien jaar titeldroog staat in de Formule 1. En dat historisch moment in Le Mans mag gevierd worden met een aangepaste en een ’te koop’ aangeboden versie van de Le Mans-held, de Ferrari 499. Aanpassingen die ervoor moeten zorgen dat het trackday-speeltje ook in handen van iets mindere goden tonnenvol plezier en vooral veel grip moet opleveren.
Wat die aanpassingen dan wel mogen zijn? Pirelli-banden in plaats van de Michelins daar deze sneller opwarmen en dus ook sneller grip bieden. Nog een aanpassing is dat de elektrische aandrijving ook bij lagere snelheden wordt ingezet wat je zo, met de vierwielaandrijving als logisch gevolg, meer tractie geeft, vooral dan bij het uitaccelereren van een bocht. Verder werd ook de motor wat extra gekieteld en komt hij nu uit op 870 pk, oftewel zo’n 190 pk meer dan de (begrensde) officiële endurance-versie. Wel hetzelfde? De cockpit.
Kostprijs van dit alles inclusief het ‘Sport Prototipi’ lidmaatschap mat daarbij twee jaar lang technische ondersteuning in de pits, transport en logistiek naar het circuit, en het onderhoud van de wagens? 5,1 miljoen euro. Iets in ons zegt dat we deze nog niet te snel op een trackday op Circuit Zolder zullen tegenkomen.