MenStyle Road Test: BMW Z4 M40i

Als er iets is waar we al meermaals vrolijk van zijn geworden, dan is het wel de heerlijke zes-in-lijn van BMW en dan vooral diegene die we vaak in de modellen M40i liggen. Zo konden we deze onder andere al eens testen in de M440i. Maar wat als we deze krachtbron eens leggen in een leuke tweezitter waar we ook dakloos over onze wegen kunnen donderen? Wél, dan heb je de BMW Z4 M40i, en dat is wat we ervan vinden…

Eerst een beetje geschiedenis van deze generatie Z4. Zo kwam er tijdens de ontwikkeling wel wat hulp van Toyota, die met de Supra, die we hier al eens testten, dezelfde technische en onderhuidse basis deelt met deze Z4 met dat grote verschil dat de Supra een coupé is en de Z4 een roadster blijft, met nu, in tegenstelling tot de vorige generatie, een stoffen kap. De modelversie van 2023 onderscheidt zich dan weer met enkelen subtiele detailaanpassingen in het design, standaard M Sportpakket, stoelverwarming en een, altijd handig, windzeil.

De looks van de Z4 zijn wat ons betreft top. Een slanke silhouet, de lange snuit en de kenmerkende dubbele niergrille geven hem een agressieve en toch elegante uitstraling. De LED-koplampen en achterlichten voegen een moderne touch toe aan het ontwerp, terwijl de opvallende en brede wielkasten en typische M-velgen de sportieve aard van de auto benadrukken. Kortom, de Z4 M40i straalt kracht en enige speelsheid uit. Een speelsheid die alleen maar verder benadrukt wordt van zodra je de sleutel omdraait, euh excuseer, de rem indrukt en de startknop indrukt.

Prestaties en Aandrijving

Wat er na het indrukken van de startknop wordt geactiveerd? Een indrukwekkende 3.0-liter zescilinder TwinPower Turbo-motor, die 340 pk en 500 Nm koppel levert. Gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie, biedt deze mooi klinkende zescilinder al even mooie prestaties. Een sprintje naar 100 km/u doet deze Z4 M40i in slechts 4,5 seconden terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u. De vermogensafgifte is soepel en lineair, wat zorgt voor een opwindende rijervaring.

Handelbaarheid en Rijervaring

Wat de Z4 M40i echt onderscheidt is, met dank aan zijn perfecte gewichtsverdeling en sportonderstel, zijn uitstekende wegligging en wendbaarheid. In bochten voelt de auto solide en responsief aan, met een uitstekende grip op de weg. Mits wat aanpassingen in de rijhulpsystemen, lees als afzetten, kan je je jezelf zelfs wagen aan een gecontroleerde drift bij het uitaccelereren. Freude am Fahren? Niet voor niets BMW’s slagzin. Misschien een klein nadeel? De Belgische wegen. Die zijn iets minder gemaakt voor de harde en strakke ophanging van deze Z4 M440i.

Het dak eraf

Naast figuurlijk in deze heerlijke bolide kan het ook letterlijk. Het inklapbare softtop-dak opent of sluit in slechts 10 seconden, waardoor je in een handomdraai van open-road plezier en met de haren in de wind kunt genieten en dit bij snelheden tot 50 km/h.

Interieur en Comfort

Het interieur van de Z4 M40i is typisch BMW en heeft aandacht voor kwaliteit en sportiviteit. Het lederen sportstuur en de comfortabele sportstoelen bieden een uitstekende ondersteuning, zelfs tijdens dynamisch rijden. Het infotainmentsysteem is intuïtief en voorzien van alle moderne gemakken, zoals een groot touchscreen, navigatie en smartphone-integratie.

Conclusie

De BMW Z4 M40i is een leuke sportwagen die het beste van Duitse techniek en design samenbrengt. Met zijn krachtige motor, opvallende uiterlijk en uitzonderlijke handelbaarheid is het een genot om in te rijden. Het open-dak rijplezier voegt een extra dimensie toe aan de rijervaring. Kostprijs? Een Z4 begint al vanaf 48.850 euro. Deze M40i start vanaf 68.850 euro maar reken nog wel op wat extra sollen nadat je door de eindeloze optielijst bent gegaan. 

 

 

You May Also Like

MenStyle On Tour: Pré-Autosalon BMW in Wijndomein Valke Vleug

Freude am Fahren De sympathieke dames en heren weten hoe ze journalisten in de ...

Dit is (verrassend) Eden Hazards nieuwe bolide (video)

Een groene jongen... Terwijl onze kleine vinnige Rode Duivel met Real Madrid op de ...

Helaas, de dagen van de W12 bij Bentley zijn geteld

Mogen wij dit jammer vinden?  100.000 exemplaren sinds 2003, dat is het gigantische aantal ...