De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12: een klassieke roadster voor dynamische ritten op gewestwegen en een klassieke cruiser voor coole en ontspannen ritten.
Met de R nineT presenteerde BMW Motorrad in 2013 meer dan alleen een klassieke roadster. Van bij het begin combineerde hij een klassieke motordesign en moderne technologieën met een hoogstaand vakmanschap en diverse personaliseringsmogelijkheden. Niet lang daarna werd de R nineT aangevuld met aantrekkelijke afgeleiden, die uitgroeiden tot een complete modellenfamilie voor de BMW Motorrad Heritage-wereld.
Daarom stond ‘The Spirit of nineT’ centraal tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 12 nineT, met als doel om naadloos in de voetsporen van de succesvolle R nineT te treden en zijn archetypische look, zijn tijdloze karakter en zijn uitzonderlijke personaliseringsmogelijkheden naar nieuwe hoogten te tillen. Terwijl de nieuwe R 12 nineT als klassieke roadster werd ontworpen om een stijlvolle indruk te maken in stedelijke omgevingen en dynamisch rijplezier te bieden op bochtige landwegen, steunt de nieuwe BMW R 12 op het motto ‘The Spirit of Easy’, dat het principe van een klassieke cruiser voor cool en ontspannen rijden perfect belichaamt.
Grote keuzevrijheid op het vlak van design, modeldiversiteit en personalisering.
De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12 zijn klassieke roadsters en cruisers die het authentieke en gespierde karakter van de boxermotor combineren met de designtaal van traditionele motorperiodes, met innovatieve technologie en een met een moduleerbaar concept dat de rijder maximale personaliseringsmogelijkheden biedt. De terugkeer naar de essentie en aandacht voor details stonden bovenaan het prioriteitenlijstje bij de uitwerking van het design, wat resulteerde in een sterke emotionele aantrekkingskracht.
Authentieke en gespierde boxermotor met hertekende luchtbox en dubbele uitlaatdemper achteraan.
De voorbije 100 jaar waren de tweecilinder-boxermotor en het gebruik van een aandrijfas synoniem voor de motorfietsen van BMW. De nieuwe BMW R 12 nineT- en R 12-modellen, voorgesteld in het jubileumjaar voor ‘100 jaar BMW Motorrad’, bouwen voort op dat erfgoed door deze opvallende motorconfiguratie te benadrukken na de recente onthulling van de nieuwe BMW R 1300 GS. De lucht- en oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³, die zijn kwaliteiten al bewees op diverse BMW Motorrad-modellen, levert 80 kW (109 pk) bij 7.000 t/min in de R 12 nineT en 70 kW (95 pk) bij 6.500 t/min in de R 12. Als onderdeel van het volledig hertekende onderstel zijn de nieuwe R 12-modellen ook voorzien van een nieuwe airbox. Die is voortaan volledig geïntegreerd onder de zitting. Het links gemonteerde ‘Twin Pipe’-uitlaatsysteem met twee achterdempers met ‘reverse cone’-design past zowel bij een klassiek ontworpen, sportieve roadster als bij een cruiser.
Nieuw stalen buizenframe uit één stuk met vastgeschroefd achterframe.
Het hart van de nieuwe BMW R 12-modellen is de volledig nieuw ontwikkelde stalen buizenframe. Dat frame verschilt van dat van de vorige R nineT-reeks, die een hoofdframe voor- en achteraan had. Het nieuwe frame elimineert dan ook de behoefte aan eerdere bevestigingen, verlaagt het gewicht en geeft de nieuwe R 12-modellen een zuiverder en klassieker uiterlijk. Het achterframe, ook gemaakt van buizenstaal, is met bouten bevestigd op het hoofdframe.
Nieuwe klassieke ronde instrumenten en een standaard USB-C- en 12V-aansluiting. Digitaal display verkrijgbaar als fabrieksoptie.
De nieuwe R 12 nineT is uitgerust met twee analoge ronde instrumenten voor snelheid en toerental, een USB-C-poort links en een 12V-stopcontact rechts voor het boordnetwerk. De ronde instrumenten blijven de personalisering ondersteunen door te communiceren via een LIN-bus en door de bedienings- en weergavedisplays te scheiden. Het standaard instrumentarium van de nieuwe R 12 beperkt zich tot een snelheidsmeter, maar de toerenteller kan achteraf worden toegevoegd dankzij de originele accessoires van BMW Motorrad.
De nieuwe R 12 nineT en R 12 zijn verkrijgbaar als roadster en cruiser, elk met een klassiek design en een optimale ergonomie.
Op de R 12 nineT creëren de aluminium tank met geborstelde zijpanelen met clearcoat, de zitting en de bult achteraan een oplopende, dynamische lijn. De verbeterde ergonomie in vergelijking met zijn voorganger is voornamelijk te danken aan de 30 millimeter kortere en smallere brandstoftank achteraan. Daardoor zit de rijder dichter bij het stuur, geniet hij een beter kniecontact en heeft hij in het algemeen een meer naar voren gerichte zithouding op de motor.
Op de nieuwe BMW R 12 legt de stalen tank, die doet denken aan de zogenaamde ‘Toaster Tanks’ van de BMW /5-modellen uit de jaren zeventig, de nadruk op de typische designtaal met de klassieke traanvorm van een cruiser en vormt hij in combinatie met de standaard solozitting en de gebogen, lage achterwielafdekking een aflopende lijn. Het grote 19″-voorwiel en het kleine 16″-achterwiel vullen het geheel harmonieus aan. Het klassieke cruiserdesign komt ook tot uiting in de ontspannen zitpositie met lage zithoogte en breed stuur.
Drie aantrekkelijke lakkeuzes creëren de stijlvolle look van een Classic Roadster en Classic Cruiser.
Elke motor, de BMW R 12 nineT en R 12, is verkrijgbaar in drie aantrekkelijke kleuren.
- R 12 nineT:
- Basiskleur Blackstorm metallic.
- Optionele kleur tegen meerprijs San Remo Green metallic.
- Optie 719 ‘Aluminium’ in geborsteld aluminium / niet-metaalkleur Night Black.
- R 12:
- Basiskleur Blackstorm mat metallic.
- Optionele kleur tegen meerprijs Aventurine Red metallic.
- Optie 719 “Thorium” in Avus Silver metallic.
- Prijzen vanaf:
15.377,59 euro voor de R 12 en 18.350 euro voor de R12 nineT