MenStyle Road Test: BMW M850i xDrive Cabrio

Lekker dakloos de zomer door

En of we uitkeken naar deze test. Zelfs na zijn facelift, waar het bij elk merk af en toe wel eens kan misgaan, is de uiterst elegante BMW M850i xDrive Cabrio nog steeds één van de mooiste GT’s uit München. Gooi hiermee gelijk ook het het rijplezier, het exclusieve en de prestaties in de blender en je weet dat je er een shake aan adrenaline en kracht uitgiet waar alle fitcoaches van Herbalife24 hun sponsen sportbroekje kletsnat van worden… en voor alle duidelijkheid, niet van het sporten. 

Want dat is het, de 8-reeks van BMW. Een wagen die ‘Freude am Fahren’ in zijn DNA heeft zitten en dit verenigt met een zekere verfijning dat grenst aan perfectie en dat, met deze Indian Summer op ons pad, ook gewoon lekker dakloos als het moet. Zo is de cabrioversie uitgerust met een softtop, die je trouwens in minder dan 15 seconde opent of sluit (tot 30km/u) de enige juiste keuze als je ook nog een beetje kofferruimte, in dit geval 350 liter, wil overhouden. 

Hoewel de M850i wordt geleverd met een windscherm in de bagageruimte, is hij perfect bruikbaar zonder, als je je manen door de wind wilt laten wapperen toch. Een ritje met je lief nadat ze juist van de kapper komt? Af te raden tenzij je graag met de sollen smijt. Wordt het iets te fris, is er nog steeds de nekwarmer die samen met de verwarmde stoelen en het verwarmd stuurwiel het warm genoeg houden. En het leuke bij cabrio rijden? Het geluid en gepruttel van de V8 in al zijn glorie aanhoren al blijft het allemaal net dat tikkeltje bescheidener dan bij bijvoorbeeld de M8 Competition.

Kijken we binnenin, dan kunnen we alleen meedelen dat het erg vertrouwde interieur niet echt een upgrade heeft meegekregen. Het mist wat de sprankeling die de nieuwe volledig elektrische ‘i’ modellen iets meer hebben maar niet getreurd, het sterke uitrustingsniveau van deze M850i compenseert dat ruimschoots. De sportzetels bieden een perfecte steun, ook bij dynamischere en bochtigere ritjes. Hierover later nog meer.

Het mooie aan de 8-reeks? Dat hij, ondanks zijn krachtig en stoer uiterlijk, toch best anoniem door het verkeer laveert, tenzij je de goed klinkende V8 de teugels geeft natuurlijk. Ok, zoals daarnet al aangegeven, het is nog geen M8 Competition maar minstens een waardig alternatief. Getuige, de 523 pk (750 Nm aan koppel) sterke 4,4-liter V8 met dubbele turbo. Goed om deze dakloze krachtpatser in 4,1 seconden naar 100km/u te doen snellen. Ondanks zijn hogere gewicht, slechts een fractie (0,2 sec) trager dan zijn coupé-broertje. De topsnelheid? Elektronisch begrensd op 250km/u.

Het rijden zelf is erg comfortabel met dank aan een zachte vering en comfortabele sportstoelen. Een roadtrip naar het zuiden? Cruisen langs de mythische Amalfi-kust? Een bergpas in de Alpen? Stuk voor stuk iets waarvoor deze stoere jongen voor gemaakt is. De ietwat lange motorkap strekt zich uit aan de voorkant, maar dat weerhoudt deze toch ook brede 8-Reeks niet om makkelijk elke bocht als een net geslepen mes te fileren tot de fijnste carpaccio. De vierwielaandrijving als extraatje maakt dat het allemaal net dat tikkeltje meer beheersbaar waarbij de kans op overstuur bij iets te snel op het gas verkleint, zeker bij nat weer… tonnen grip dus. Kan je dan niet spelen en deze 8-Serie wat smijten? Toch wel, in de juiste rijmodus.

Die verschillende rijmodi gaan van Sport en Sport Plus, Comfort, Eco Pro naar Adaptive waar je zaken als de besturing, transmissie, gaskarakteristiek, demping en zelfs het uitlaatgeluid (dat via de luidsprekers in het interieur kan worden versterkt) kan aanpassen. Best de moeite waard om alles eens uit te proberen, want in München hebben ze echt moeite gedaan om elke instelling anders te laten aanvoelen, iets wat we niet van alle fabrikanten kunnen zeggen.

De gasrespons is, zoals net al aangehaald, instelbaar, maar uitpakken als een echte sportwagen doet hij nooit. Gas geven in het midden van de bocht is dan ook meer het terrein van BMW M wagens.

Kwanta kosta?

Kostprijs van dit alles? Voor de M850i xDrive Cabrio begint dit vanaf 150.000 euro rond al zal je na het overlopen van de eindeloze optielijst je er nog makkelijk een standaard 1-Reeks bijlappen, het Individual Frozen Tansanitblau van onze testwagen ter waarde van 7.050 euro om een optie te noemen bijvoorbeeld.

Conclusie

Eén van de mooiste, zo niet de mooiste GT uit München doet wat van hem verwacht worden, presteren en er ook gewoon super leuk uitzien. Qua prijs/prestatie-verhouding in gedachten is deze versie, de M850i xDrive Cabrio misschien wel de beste keuze, boven de koning van de 8-reeks, de M8 Competition. Dit uiteraard onder de voorwaarde dat je zoveel sollen ter beschikking hebt en het niet direct een rib uit je lijf hoeft te kosten. 

 

You May Also Like

De nieuwe Candela C-8 is een Polestar op water

Elektrisch ‘speedboat-varen’ De nieuwe Candela C-8 ‘powered by Polestar’ is het eerste product van ...

BMW en Tomorrowland presenteren de wereldpremiere van de BMW iX1

Wij zijn klaar voor weekend drie  Na bijna twee jaar afwezigheid is Tomorrowland eindelijk ...

MenStyle Road Test: Audi RSQ8

Black Beauty…of was het toch Black Beast?  Terwijl afgelopen week onze rechtervoet met de ...