Hier is de langverwachte nieuwe BMW R 1300 GS

De 2024 BMW R 1300 GS heeft een serieuze metamorfose ondergaan.

Meer dan vier decennia geleden creëerde BMW Motorrad het nieuwe segment van touring enduro-modellen met de R 80 G/S. Sindsdien is de BMW GS met boxermotor de onbetwiste marktleider en dat zal nog eventjes zo blijven want de nieuwe strakkere, slankere, frissere,… BMW R 1300 GS is, zonder zijn herkenbare looks te verloochenen, klaar om de lat voor de concurrentie opnieuw een stukje verder te leggen en de eerste plaats te claimen in toekomstige verkoopcijfers.

Hij oogt in ieder geval iets minder bombastisch maar zijn functioneel design dat we kunnen kenmerken als hoog, breed, stoer krijgt er nieuwe elementen als elegant en modern bij. Zo beschikt deze elegante GS over een knap lijnenspel en krijgt hij een nieuwe koplamp, met twee moderne led-units voor dim- en grootlicht en vier leds voor het dagrijlicht. Verstopt in de handkappen vinden we de richtingaanwijzers terug. Achteraan vinden we geen achterlicht meer terug maar dat is samen met het remlicht geïntegreerd in de richtingaanwijzers. Optioneel kan je met de ‘Headlight Pro’ ook bochtverlichting krijgen waarbij de licht van de standaard ledkoplamp in de bocht meedraait.

Op dieet 

Niet alleen ziet de nieuwe GS er wat lichter uit, hij is het ook. Zo is hij zo’n 12 kg op dieet gegaan ten opzichte van de R 1250 GS. Gewichtsbesparingen die we vooral terugvinden in een nieuwe lithium-ion batterij die zo’n 2,5 kg bespaart. Ook de versnellingsbak, die nu onder de motor is geplaatst en niet erachter, zorgt voor een compacter aandrijvingsgeheel waarbij in totaal 6,5 kg werd bespaard. En nog meer goed nieuws, hoewel de boxermotor gegroeid is qua cilinderinhoud is hij wel een kleine vier kilo lichter geworden.

En nu we het toch over de motor hebben, deze 1300 cc tweecilinder levert 145 pk bij 7.750 tpm en 149 Nm koppel bij 6.500 tpm. Dat is 9 pk en 6 Nm meer dan de 1250, waardoor het ook meteen de sterkste in serie geproduceerde boxer is die BMW ooit gemaakt heeft én die, als we de dames en heren uit Beieren mogen geloven, even zuinig moeten zijn als de R 1250 GS.

Volledig nieuwe ophanging 

Niet alleen de motor is aangepakt, ook de ophanging is opnieuw ontworpen. Het stalen hoofdframe is compacter en stijver geworden. De stalen buisconstructie van het een achterframe heeft plaatsgemaakt voor een frame uit gegoten aluminium. Hij is hierdoor wat korter en slanker wat zijn rijprecisie, dynamiek en stabiliteit ten goede komt.

Ook de vernieuwde elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) doet het beter dan het systeem op de 1250 en combineert de dynamische aanpassing van de demping voor en achter afhankelijk van de geselecteerde rijmodus en rijomstandigheden. De automatische aanpassing zorgt dus voor compensatie van de belasting of je nu alleen, met z’n tweeën of met bagage op roadtrip bent. Oh ja, voor de echte sportievelingen is er ook de optie om een sportophanging te laten installeren waardoor de GS offroad nog beter presteert. Dakar? Here we come!

Vier rijmodi

Rijmodi, we hebben het al even aangehaald, ook hier gaat de nieuwe GS een nieuwe weg in. Zo hebben we nu standaard vier in plaats van drie rijmodi, zijnde Rain, Road en Eco en het nieuwe Enduro, specifieke voor offroadrijden. Optioneel is er ook nog Riding Modes Pro, waar je ook nog Dynamic, Dynamic Pro en Enduro Pro toevoegt als keuze. Bij die laatste twee rijmodi kan je alles naar eigen wens instellen. Standaard vinden we ook nog Engine Drag Torque Control (MSR), om een slippend achterwiel bij te snel terugschakelen te voorkomen, Hill Start Control en Dynamic Traction Control terug op de nieuwe R 1300 GS.

Optionele veiligheidssnufjes

Uiteraard kunnen ook motors niet achterblijven als het gaat om veiligheidssnufjes. Zo is er ook de keuze om de nieuwe Riding Assistant, bestaande uit Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW) aan te duiden op de optielijst.

Vier varianten

De nieuwe R 1300 GS heeft een volledig nieuw design dat zich baseert op de traditionele GS-flyline en dat tegelijk de extreme compactheid en aanzienlijke gewichtsreductie weerspiegelt. Met zijn aanzienlijk vlakkere tankhelling is de flyline grotendeels verantwoordelijk voor het erg dynamische, lichte en toegankelijke uiterlijk van de nieuwe R 1300 GS. Door voort te lopen over het beklede middendeel van de afdekking op de aluminium brandstoftank, geeft de zitting de GS een typisch enduro-silhouet.

Met de nieuwe aluminium brandstoftank, die een veel vlakkere helling heeft dan bij de vorige modellen, is de flyline grotendeels verantwoordelijk voor het uiterst dynamische, lichte en toegankelijke uiterlijk van de nieuwe R 1300 GS. Dat maakte het ook mogelijk om een erg sportief en dynamisch accent toe te voegen door middel van de doorlopende textuur in de centrale afdekking van de brandstoftank.

De basisversie van de nieuwe BMW R 1300 GS belichaamt perfect wat het ontwikkelingsteam van BMW Motorrad voor ogen had toen het de GS-legende creëerde: een compacte opstelling van de onderdelen, een uiterst functionele uitrusting en essentie als hoofdkenmerk. Met zijn standaardkleur Lightwhite en zijn scherpe lijnenspel en erg zuivere look oogt de nieuwe R 1300 GS bijzonder gespierd en belichaamt hij het GS-thema van de boxer op de zuiverste manier.

TripleBlack is een modelvariant van de boxer GS, die al vele jaren populair is. In dit kleurschema heeft de nieuwe BMW R 1300 GS een mannelijke uitstraling, gecombineerd met een exclusieve oppervlakteafwerking.

De basisafwerking ‘Racingblue metallic’ zet de toon voor de modelvariant GS Trophy. Met rode en witte tapes en opschriften in combinatie met een achterframe met matwitte metaalkleur, staat de GS Trophy voor het allerhoogste niveau van prestaties en sportieve terreinritten.

Zijn meest exclusieve en technisch gesofistikeerde kant toont de nieuwe R 1300 GS in de modelvariant Option 719 Tramuntana. Deze versie combineert goudkleurige kruisspaakvelgen met een hoogwaardige lakafwerking in de metaalkleur Aurelius Green en verfijnde onderdelen in gefreesd aluminium.

Prijzen? Vanaf € 20.150.

 

 

 

 

You May Also Like

Autowereld ‘Supercar Story’ gaat laatste week in met een bom

Of zelfs een paar… De tentoonstelling Supercar Story overtreft de stoutste verwachtingen. Met meer ...

De geur van Lamborghini in jouw huis

Maar vergis u niet… Neen, helaas gaat het hier niet om de geur van ...