Een wedergeboorte waar wij instant wild van worden
En of we uitkeken voor een tripje richting Milaan en meer bepaald het. Daar werden we verwacht om, in gezelschap van zorgvuldig geselecteerde wereldpers, een eerste glimp op te vangen van iets heel spannends. Wat? Een heuse supercar en de eerste voor de Italianen sinds de 8C Competizione. De naam? Alfa Romeo 33 Stradale, een moderne wedergeboorte van de gelijknamige Alfa Romeo uit de jaren ’60 maar dan in een modern jasje gegoten.
Sinds het doek over de 8C viel, viel er ook geen supercar, op de kleine rebel, de 4C na, meer te rapen bij Alfa. Jammer gezien de grote historie in de racewereld voor het merk met op de meest extreme versies het klavertje vier (Quadrifoglio) geprojecteerd. Net als bij de 8C zien we veel vintage elementen terug in deze nieuwe 33, ook enkele elementen uit de tot achttien stuks gelimiteerde 33 Stradale uit 1967.
Welke elementen dan? De wat lager in de neus gepleurde koplampen en de achterkant, de zwarte accenten op de flanken evenals de vlinderdeuren (omhullend in glas) van de gloednieuwe Alfa Romeo 33 Stradale zijn allemaal duidelijk een knipoog naar zijn gelijknamige voorbeeld.
Kijken we binnenin zien we ook hier een modern interieur overgoten met een vintage sausje met als grote eyecatcher de middentunnel en met één duidelijk doel… rijbeleving boven techniek. Daar vind je verschillende schakelaars terug om onder andere de rijmodi (strada of pista) te kiezen, het afstellen van de ophanging en het openen of sluiten van de ramen en vleugeldeuren.Het stuur, dat dient om te, tja, sturen en dus vind je hier helemaal niks van knopjes terug, heerlijk zonder meer. Verder zie je ook een hendel waarmee je aangeeft of je, met behulp van de flippers, zelf schakelt of in automaat rijdt.
Schakelen? Het woord is gevallen? Hebben we het hier dan over een auto met verbrandingsmotor? Awel, dat kan elk van de drieëndertig nieuwe eigenaars kiezen. Zo zijn er twee keuzes, een in het midden liggende drieliter biturbo V6 of eentje met volledige elektrische aandrijflijn. Die eerste duwt maar liefst 620 pk via een achttraps DCT en elektronisch gereguleerd sperdifferentieel op de achterwielen. Dit volstaat om de 33 Stradale in minder dan drie seconden naar 100 km/u te stuwen en pas te stoppen met accelereren bij, jawel, 333 km/u.
Ga je voor snellere sensaties, maar misschien iets minder puur, kan je kiezen voor de elektrische versie, die beschikt over ruim 750 pk, zou een autonomie hebben van zo’n 450 kilometer en schiet naar 100 in om en bij de twee seconden. Klinkt dit bekend in de oren? Beetje wel als je weet dat bij het zustermerk Maserati (GranTurismo en MC20) en een 620 pk sterke 3.0 Nettuno-V6 en 761 pk sterke en 100% elektrische Folgore onder de kap ligt.
Zoals al eerder gezegd worden er in totaal drieëndertig stuks gebouwd en zijn ze, helaas, allemaal al verkocht. Wie het hemelse geluk heeft een bestelbon te hebben ondertekend heeft de keuze tussen de drieliter V6 of 100% elektrische variant (onze voorkeur hoeven we niet mee te geven) en de kleuren Rosso Alfa Pastello, Blu Realie of Rosso ‘Villa d’Este’ al zal verdere personalisatie zeker kunnen en zullen de 33 stuks één voor één uniek zijn. Wat dit kost? We probeerden dit te ontfutselen maar de lippen bleven stijf op elkaar… Misschien 3,3 miljoen euro? Of toch niet. Zo botsten we ietwat toevallig op één van de gelukkige nieuwe eigenaren en de loslippige en breed glimlachende man bekende onder onze neus aan ’s werelds bekendste auto-YouTube SHMEE zo’n 1,7 miljoen euro te hebben neergeteld voor zijn nog te bouwen speeltje.
Het selecte clubje aanwezigen in Milaan kregen nog een ander nieuwtje. Onder het goedkeurend oog van Alfa Romeo F1-piloten Valtteri Bottas en Zhou Guanyu werd de nieuwe livery voor komend weekend, tijdens de GP van Italië in Monza onthuld. Uiteraard met de tricolore en verwijzing naar de nieuwste en net onthulde telg van de Alfa-familie. Ook een leuk aandenken werd ons deel in de vorm van een gesigneerd tricolore petje met daarop geborduurd de datum van de lancering en 33 Stradale. We zijn niet zo into petjes maar laat duidelijk zijn dat we dit hebbedingetje zullen koesteren.
Na dit alles, uiteraard overgoten met liters prosecco en heerlijke Italiaanse hapjes gingen we net voor het slapengaan nog even door de rijke geschiedenis van het iconische merk in het ‘Museo Storico Alfa Romeo’. Moest je ooit in Milaan zijn, een bezoekerstip. De Alfa-schatten die je daar vindt, vind je ongetwijfeld nergens. En nu we het toch over schatten hebben…nee schat, het hoeft niet alleen fashion en shoppen te zijn in dé modestad van het gelaarsde land.
Foto’s: MenStyle/Alfa Romeo