Hier zijn ze, de nieuwe Alfa Romeo MY20 Quadrifoglio’s

Opnieuw graag een testrit op het testcircuit van Balocco aub! 

Eén van onze meest legendarische en amusantste tripjes? Een uitje naar Milaan eind 2018 waar we op het testcircuit van Alfa Romeo (Balocco) even mochten gaan spelen met de Giulia en Stelvio Quadrifoglio.

Dat anno 2020 het normale leven, gezien de actuele omstandigheden, een korte pauze heeft genomen, mag geen reden zijn voor de met een 510 pk 2,9 V6 Bi-Turbo motor uitgeruste Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio, om af te remmen. De MY20 modellen tillen de ‘supercar’ status naar een nog hoger niveau met exclusieve, gloednieuwe functies en een breed scala aan technologie, connectiviteit en veiligheidsupgrades.

Alfa Romeo’s identiteit zet een nieuwe stap voorwaarts…

De nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY20 zijn een showcase voor de uitmuntendheid van Alfa Romeo en een nog sterkere expressie van prestaties, winnend DNA en onmiskenbaar Italiaanse stijl.  Hun toonaangevende prestaties worden gegarandeerd door de krachtige 2.9 V6 Bi-Turbo krachtbron in 100% aluminium. Deze motor levert niet minder dan 510 pk en 600 Nm maximumkoppel bij 2.500 t/min op de vier wielen (Q4) als we spreken over de Stelvio en op de achterwielen als we spreken over de speelse Giulia.

De automatische 8-versnellingsbak is gekalibreerd om de soepelheid en het comfort te optimaliseren, zodat met de voertuigen gemakkelijk op verschillende soorten ondergronden kan worden gereden. In de RACE-modus beschikken ze in amper150 milliseconden over het volledige krachtpotentieel dankzij de bliksemsnelle versnellingsschakelingen.

Elke Quadrifoglio is uitgerust met een reeks systemen die ontworpen zijn om het rijplezier te optimaliseren en de bestuurder de meest authentieke en boeiende ervaring achter het stuur te bieden. Dit zijn onder andere de Alfa™ Active Suspension, de Alfa™ DNA Pro selector met RACE-modus en de Alfa™ Active Aero splitter in de Giulia. De systemen worden allemaal in real-time gecoördineerd en aangepast door de Alfa™ Chassis Domain Control unit, waardoor permanent ideale omstandigheden voor voertuig en bestuurder worden gegarandeerd en waardoor op die manier de uitzonderlijke prestaties van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio ten volle kunnen worden benut.

De soundtrack van de Quadrifoglio wordt geleverd door een Dual Mode-uitlaatsysteem met vier uitgangen, dat in de Race-modus nog gedurfder en boeiender is. Voor MY20 kunnen klanten kiezen om de Giulia en Stelvio Quadrifoglio te voorzien van een nieuwe Akrapovič-uitlaat, een ander dual mode-systeem, in titanium met een uit koolstofvezel vervaardigd staartstuk, dat zorgt voor een nog verfijnder geluid.

Kwaliteit en stijl

Het vernieuwde interieur ademt Italiaans. Het nieuwe ontwerp van de middenconsole een grote tactiele en visuele impact en biedt het meer opbergruimte. Ook het stuur en de met leer beklede versnellingspook zijn nieuw, evenals de veiligheidsgordels die nu verkrijgbaar zijn in rood of groen naast de klassieke zwarte uitvoering. Binnenkort komt er eveneens een nieuwe bekledingsoptie met geperforeerd leder voor de elektrische sportstoelen. Deze nieuwe optie breidt de mogelijkheden voor maatwerk van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nog verder uit. Standaard zijn deze nog steeds uitgerust met leder en alcantara sportzetels.

De on-board technologie omvat een volledig nieuw infotainmentsysteem met 8,8″ centraal touch-screen display, met geconnecteerde diensten en een nieuw interfaceontwerp. Andere exclusieve nieuwe functies van de Quadrifoglio zijn onder meer Performance Pages, specifieke schermfuncties voor de bestuurder om de status van het voertuig in real-time te bekijken – van de temperaturen van de belangrijkste mechanische onderdelen tot informatie over het koppel, de turbodruk en het vermogen dat in real-time wordt gebruikt, en digitale chronometers die de acceleratie en de maximale snelheid weergeven.

Nieuwe functies aan de buitenkant van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY20 zijn onder andere nieuwe LED-achterlichtclusters met een donkere afwerking en een nieuwe glanzend zwarte afwerking van de ’trilobe’ vooraan en de badges achteraan. De Stelvio is voorzien van gloednieuwe 21″ velgen, exclusief voor de Quadrifoglio versie.

De sensatie op circuit en een optimaal comfort voor elke dag: Niveau 2 ADAS

Met de MY2020 introduceren de Giulia en Stelvio Quadrifoglio de nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ontwikkeld in samenwerking met Bosch voor autonoom rijden op niveau 2, waarbij het rijplezier intact blijft en er enkel wordt ingegrepen om de totale veiligheid te garanderen en het comfort te verhogen in druk verkeer of bij langere ritten. Niveau 2 staat voor het hoogste niveau van autonoom rijden waarbij een perfecte balans tussen rijplezier en hulpsystemen wordt gegarandeerd.

Per definitie wordt dit bereikt wanneer de bestuurder de auto, uiteraard onder bepaalde omstandigheden, de controle geeft over het gaspedaal, de remmen en de besturing. Deze functie maakt gebruik van elektronische systemen die een voortdurende controle van de bestuurder vereisen en tegelijkertijd zorgen voor meer comfort tijdens lange ritten. De bestuurder moet echter voortdurend de controle houden en zijn handen altijd aan het stuur houden.

Eén van de nieuwigheden is ook de Driver Attention Assist. Deze bewaakt de slaperigheid van de bestuurder en activeert indien nodig een waarschuwing al vragen wij ons af welke idioot in slaap zou vallen tijdens een ritje met één van deze twee heerlijke bolides.

Kleuren, een combinatie van traditie 

De Alfa Romeo ontwerpers hebben gekozen voor een aanpak die emoties wil opwekken, waarbij de kleuren worden gecategoriseerd op basis van “klasse”, en niet alleen op basis van technologie.

De vier categorieën zijn: ‘Competizione’, die de sportieve traditie van het merk in herinnering brengt; ‘Metal’, dat de nadruk legt op de dynamische geest; ‘Solid’, voor diegenen die vaste waarden zoeken; en ‘Oldtimer’, een eerbetoon aan en herinterpretatie van het erfgoed van Alfa Romeo.

De nieuwe ‘Oldtimer’ kleuren zijn: verfijnd Red 6C Villa d’Este (rood), adembenemend Ocher GT Junior (okergeel), en het nieuwe Montreal Green (groen), dat zijn debuut maakt op de Quadrifoglio MY20. De laatste tint is een eerbetoon aan één van de iconen van het merk, de Alfa Romeo Montreal, die 50 jaar geleden werd gelanceerd.

De kleuren, die verbonden zijn met het culturele en historische erfgoed van het merk, zijn nauw verwant aan Italië. Het kleurenpalet past dan ook perfect in de architecturale context van het allerbeste wat Italië te bieden heeft, in een visuele dialoog tussen auto en land.

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: DS 7 E-TENSE 4X4 360

Na een korte lanceringstest in Nice, nu de lange test Wat kunnen we vertellen ...

Audi RS e-tron GT

MenStyle Road Test: Audi RS e-tron GT (Video)

Kruisraket op batterijen… 598 pk, een range van 472 km en laden aan 270 ...