MenStyle Road Test: BYD Atto 3

Volgens VAB, de elektrische gezinswagen van het jaar

We hadden er al veel over gehoord, en vooral goed over gehoord… BYD, wat de afkorting is van Build Your Dreams. Een Chinese speler op de automarkt die pretendeert luxe en kwaliteit tegen een scherpe prijs te bieden die zijn gelijke kent met Europese premium-merken. Interessant weetje is dat BYD één van de weinige autofabrikanten ter wereld is die het volledige productieproces van hun wagens in eigen beheer heeft, zelfs de batterijen, die met hun ‘Blade’-technologie tot de, naar eigen zeggen, efficiëntste ter wereld horen. En wie denkt dat Chinezen, denk maar aan de Aiways, niet zo goed scoren op veiligheidstesten, deze Atto 3, de eerste van drie testen doorheen de zomer, scoorde zelfs een algemene 5-sterren EuroNCAP-beoordeling. Maar bon, hoe rijdt hij?

Eerst de looks. De compacte SUV Atto 3 is vrij discreet, althans de buitenzijde. Opvallend is de LED-verlichting (zowel voor- als achteraan) en het uitgeschreven logo ‘Build Your Dreams’. Of ze ook een droomauto gebouwd hebben? Daar waar het exterieur redelijk discreet en klassiek is, zien we in het interieur wel andere dingen, kitsch zelfs. Het eerste wat opviel? De ‘gitaarsnaren’ onderaan de deur die leiden naar een speaker. We kunnen er niet omheen, Smells Like Teen Spirit hebben we hard meegetokkeld. Verder nog atypische speakers, ventilatieopeningen, een versnellingspook die uit een Airbus lijkt te komen, een centrale scherm van 15,6 inch dat 90 graden kan draaien van landscape naar portrait-weergave…. speciaal allemaal. Allemaal tof… althans voor een week. Langer? Een groot vraagteken.

Het infotainmentsysteem, op het draaibaar scherm is intuïtief en makkelijk hanteerbaar ondanks het (voorlopig nog) ontbreken van het Nederlands. Frans kan wel maar dan heb je wel de kans op wat Chinees tussendoor daar het allemaal nog niet 100% op punt staat. Verder geen klagen hierom. We hebben al minder makkelijke systemen tegengekomen, zelfs bij Europeanen.

Onderhuids dan vinden we een 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel sterke 100% elektrische krachtbron die de voorwielen vooruit stuwt, of achteruit in ‘R’ natuurlijk. Een sprintje naar 100 wordt afgelegd in slechts 7,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Op één stroomlading zou je met zijn 60,48 kWh aan batterijcapaciteit zo’n 420 kilometer kunnen afleggen. Ambitieus, dat wel en wijzelf hebben er, na ook wel wat snelwegritjes, 360 kilometer uitgekregen. Snelladen ging vlot en gebeurde binnen het half uur terug naar 80%.

Het rijden… ok, ondanks een zeer degelijke acceleratie is de Atto 3 geen supersportieveling. Noem het eerder aangenaam comfortabel. Hij is meer dan vlot genoeg voor het het dagelijks verkeer en ook op de snelweg staat hij zijn mannetje. De ophanging is goed en oneffenheden worden netjes weggefilterd. Sturen is eerder licht dan scherp en wat dynamischer een bocht ingaan leidt tot wel wat rolneigingen. Zijn we te kritisch? Ongetwijfeld daar deze Chinese jongen een ander publiek als zijn kopers heeft dan een belhamel als ondergetekende die wel eens erg vlot één van de uitdagende en leuke opritten van de E34 neemt. Verder is hij erg stil, wat het voor inzittende erg aangenaam maakt… als je van de gitaarsnaren afblijft natuurlijk.

Makkelijk voor kopers is het configureren en bestellen. Zo heb je twee mogelijkheden, ‘Comfort’  (44.740 euro) of ‘Design’ (46.740 euro). Eens dat gekozen hoef je enkel nog de kleur (blauw, grijs, zwart of rood) te kiezen en klaar is Chinees.

Conclusie

Met een erg scherpe prijs-kwaliteitsverhouding is deze ‘zeker niet eentje uit de duizend’ Atto 3 zeker een auto om in de gaten te houden. Hij rijdt comfortabel, is ruim en belangrijk voor veel, 100% elektrisch. Minpuntje? Het gebrek aan personalisatiemogelijkheden en het misschien wat kitscherige interieur dat leuk lijkt maar, wat ons betreft, misschien maar voor eventjes. BYD drukt in ieder geval zijn stempel op de Europese markt en we zijn erg benieuwd wat de andere modellen van het merk, met speciale namen als Tang, Han, Dolphin, Seal, betekenen.

 

 

You May Also Like

Tesla belooft 320km/u en meer dan 840 kilometer autonomie

Elon Musk pakt uit!  Of Elon Musk wakker ligt van de concurrentie, zijnde Porsche ...

MenStyle Road Test: Jeep Wrangler 4xe

Voor een boswandeling in stilte… De oerman van alle terreinwagens? De Jeep Wrangler. Een ...

MenStyle On Tour: Star Days @ Mercedes-Benz

Een terug- en vooruitblik!  Een uitnodiging voor de Star Days bij Mercedes-Benz inclusief een ...