Met veel aandacht voor detail
In een drie jaar durend proces hebben de ontwerpers van Style Porsche samen met de marketingexperts van de sportwagenfabrikant het iconische logo zorgvuldig gemoderniseerd. De introductie begint eind 2023 en zal voor het eerst te zien zijn op de Porsche Panamera 2023.
“Het jubileum van ’75 jaar Porsche sportauto’s’ was voor ons de aanleiding om dit handelsmerk opnieuw vorm te geven”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche. “Met zijn schonere en meer state-of-the-art uitvoering communiceert het verfijnde wapenschild het karakter van Porsche. We hebben historische kenmerken opnieuw geïnterpreteerd en gecombineerd met innovatieve designelementen zoals een honingraatstructuur en geborsteld metaal. Het resultaat is een esthetisch ambitieuze boog die een brug slaat tussen de geschiedenis en de toekomst van het merk.”
Ondanks een aantal revisies is het Porsche wapenschild nog steeds onmiddellijk herkenbaar. Een belangrijk aspect, want dit is een van de beroemdste handelsmerken ter wereld. Gedurende een drie jaar durend proces heeft Joachim Paetzel, Specialist for Colour and Trim bij Style Porsche, met veel aandacht voor detail samengewerkt met designcollega’s en marketingexperts om het iconische logo zorgvuldig te moderniseren.
“De factor tijd is heel belangrijk in een rijpingsproces als dit”, beschrijft Paetzel de procedure van het ontwerpen van het wapenschild. “Een handelsmerk wordt niet binnen een paar dagen ‘uit de losse pols’ ontworpen. Je moet er steeds weer naar teruggaan, soms met langere tussenpozen. De tweede of derde blik kan je dingen laten zien die je wilt optimaliseren, totdat het uiteindelijk een harmonieus, natuurlijk effect heeft. Pas dan kun je tevreden zeggen: ‘Zo moet het worden!
Het was ook belangrijk voor de ontwerpers om de 2D- en 3D-versies van het embleem nauwkeurig op elkaar af te stemmen. Het handelsmerk wordt niet alleen ervaren in zijn fysieke vorm op de carrosserie en in het interieur van de sportwagen. Het moet ook effectief zijn in de merkidentiteit in de communicatie of op het verkooppunt.
“Het Porsche-wapen is een onmiskenbaar symbool en tegelijkertijd een centraal element van onze merkidentiteit”, zegt Robert Ader, Chief Marketing Officer bij Porsche AG. “Daarom was het gemoderniseerde wapenschild voor ons de aanleiding om ons merkontwerp te herzien. We gaan het wapen gerichter gebruiken om emotionele hoogtepunten te benadrukken. Tegelijkertijd krijgen de Porsche letters een nog grotere betekenis.” De aanpassing van de merkidentiteit start ter gelegenheid van de 75e verjaardagsshow van Porsche sportwagens vanaf 8 juni 2023.
Porsche gebruikt het wapen sinds 1952. Het handelsmerk werd bijgewerkt in 1954, 1963, 1973, 1994 en 2008. Alle historische wapenschilden zijn wereldwijd verkrijgbaar bij Porsche Classic voor oldtimers en nieuwe auto’s binnen het assortiment originele onderdelen. Sommige worden vervaardigd in ingewikkelde processen, als nieuwe versies op basis van originele tekeningen en met behulp van speciaal gereedschap.
Wist je dat?
… dat het rijzende paard in het midden van het Porsche-wapen afkomstig is van het zegel van de stad Stuttgart? De naam heeft zijn oorsprong in de paardenfokkerij (‘stoeterij’).
… dat de eerste zoektocht naar een Porsche-handelsmerk via een open wedstrijd verliep? In maart 1951 lanceerde de arts en kunstverzamelaar Ottomar Domnick uit Stuttgart een wedstrijd op Duitse kunstacademies. De prijs voor het ontwerpen van een logo bedroeg 1.000 Duitse mark. Geen van de ingediende ontwerpen voldeed echter aan wat het Porsche management in gedachten had.
… dat het originele Porsche-wapen werd getekend door Franz Xaver Reimspieß? De ontwerper, een zeer getalenteerde tekenaar, had in 1936 vermoedelijk ook het Volkswagen-logo ontworpen. Begin 1952 schetste hij de eerste versie.
… dat het Porsche-wapen sinds 1952 als handelsmerk is beschermd (DE 657728)? Het mag alleen commercieel worden gebruikt met de uitdrukkelijke toestemming van Porsche AG.
… dat Porsche op 1 april 2019 het eerste wapenschild ter wereld presenteerde met een geïntegreerde QR-code, het zogenaamde QREST?