MenStyle Road Test: Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC AMG-Line

Mercedes-Benz heeft zijn GLC in een nieuw jasje gestoken. Hoewel de GLC nog steeds erg lijkt op zijn voorganger, en we dus niet echt kunnen spreken van een stijlbreuk of revolutie, is de wagen sterk geëvolueerd. Voelen we dat ook tijdens het rijden? Wij kregen de GLC 300 4MATIC voor een weekje mee en deden de test. 

Eerst en vooral kunnen we al meegeven dat de nieuwe GLC wat groter is geworden (6 centimeter langer en 4 millimeter lager) en vergroot de wielbasis met 15 millimeter met dank aan het nieuwe platform (MRA2) dat hij nu deelt met de nieuwe C-Klasse. Het groter zijn geworden is vooral een zegen voor de bagageruimte, die neemt met 50 liter toe en tikt af op 600 liter. Ook binnenin vinden we gedeelde elementen met de nieuwe C-Klasse terug zijnde het weelderig, hoogwaardig, stijlvol en hightech interieur.

Kijken we naar de looks, zien we aanpassingen aan de koplampen, die zijn scherper gemaakt. Verder zijn ze optioneel nog beschikbaar in Digital Light waarmee nachtelijke ritten plots even zichtbaar worden als die tijdens de dag. Verder zien we nog steeds de imposante radiatorrooster, voorbumper en opvallende aerodynamische luchtroosters. Achteraan vinden we de subtiele, smalle en mooi geïntegreerde driehoekige lichtblokken.

Onderhuids vinden we een tweeliter mild hybride benzinemotor. Onze testwagen, de GLC 300 stalt hiermee 258 paardjes (54 meer dan de GLC 200). Wie fiscaal gezien toch eerder voor een stekkerversie moet kiezen worden getrakteerd op extra vermogen van een elektromotor die gevoed wordt door een 31,2 kWh batterij en die je, op papier, 120 kilometer zuiver elektrisch ver kan brengen. Voor de echte deugnieten onder ons zijn er ook nog erg zuinige diesels ter beschikking. Wat ze allemaal wel gemeen hebben? Een negentraps automaat en vierwielaandrijving.

Soit, zoals hierboven al gezegd, wij kregen de tweeliter mild hybride 300 mee, goed voor 258 pk en 400 Nm. Goed voor een sprintje naar 100 in 6,2 seconden en een top van 240 km/u. Best vlot en snel al is het wel aangewezen hem in hogere toeren (én met goed klinkend motorgeluid) te houden om het levendig en speels te houden. Tegelijk blijft het allemaal erg comfortabel. De ophanging fileert het verschrikkelijke Belgische wegdek zonder problemen al durft een verkeersdrempel, en die zijn er veel, je nog wel een dreun verkopen. Het sturen voelt licht aan maar is scherp genoeg om bochten sportief en op de centimeter na aan te snijden.

Het verbruik was respectabel en tikte af op een 8,2 liter/100 kilometer, iets boven het normverbruik van 7,6 liter/100 km al moeten we hier, zoals steeds, bijvertellen dat onze rechtervoet wel eens wat dieper het gaspedaal durft indrukken en we onze testen wel eens vaker wat sportiever oppakken.

Conclusie

De nieuwe Mercedes-Benz is een mooie, praktische en luxueus uitgeruste SUV die mooie prestaties combineert met onnavolgbaar comfort. Prijzen beginnen vanaf 57.475 euro (GLC 200) die kunnen oplopen tot 83.248 (de 381 pk sterke PHEV, de GLC 400e AMG-Line). Ons testmodel, de GLC 300 4MATIC AMG-Line kent een stevige vanafprijs van 72.116 euro en is een uitstekende keuze voor zij die niet omwille van fiscale redenen moeten kiezen voor een PHEV én ze het naast comfortabel ook vlot en dynamisch willen. Of deze prijzen ook particulieren aantrekken? Wij hoeven niemands rekening te maken maar eerlijkheidshalve moeten we hier dan wel toegeven dat we dan spreken over mensen met een bovengemiddeld budget voor een wagen.

 

 

 

 

You May Also Like

Is de Lucid Air de volgende Tesla-killer?

Arme Elon?  Er zijn er verschillenden die het pretenderen maar slecht weinigen gegeven…Tesla een ...

Lamborgini lanceert LPI 800-4 voor Countach’ 50ste verjaardag

De legende leeft voort… Vijftig jaar na de LP400 is er nu de Countach ...

Porsche Cayenne Coupé ‘Performance’ pakt nieuw Ring-record (Video)

En zet met een droge 7.38,925 zo zijn neefje uit Ingolstadt op plaats 2… ...