De ID.’s schieten als paddestoelen uit de grond
Dat Volkswagen voluit de kaart van elektrificatie trekt, wisten we al. Na de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.Buzz, die we afgelopen week nog meeritsten en het testverslag nog volgt, is er nu de ID.7, of tot nu zowat het vlaggenschip van de ID.-familie. Neen, het is geen vervanging van de VW Passat, die krijgt zelfs binnenkort een negende generatie, maar dat ze allebei in dezelfde vijver van mogelijke kopers vissen, dat weten we wel. Zo zal het ons niet verbazen dat Passat-rijders die (moeten) kiezen voor elektrificatie, nu voor de ID.7 zullen gaan. En voor zij die in SUV-tijden nog steeds voor een break willen gaan… ook die is onderweg.
Grote verandering ten opzichte van andere ID.-modellen is het interieur. Daar waar het bij de andere modellen allemaal nogal hetzelfde leek, gaan ze voor de ID.7 voor een betere en meer kwaliteitsvolle materialen en afwerking zonder gekke toeren uit te halen. Zo blijft het best sober. Verder is er vooral heel veel aandacht gestoken in gebruiksgemak. Het infotainmentsysteem, met als hart een centraal scherm van 15″, is makkelijk hanteerbaar.
De eerste ID.7’s zullen enkel beschikbaar zijn met achterwielaandrijving en krijgen een nieuwe, krachtigere elektromotor die minder stroom zou verbruiken. Die zou zo’n 210 kW (286 pk) en een koppel van 545 Nm hebben en wordt gevoed door de gekende 77 kWh-batterij die je een rijbereik (WLTP) van 615 kilometer belooft. Later volgt nog een versie met een netto-batterij van 85 kWh, waarmee de grens van 700 kilometer autonomie op één volledige stroombeurt wordt doorbroken. Laden kan, wat die laatste betreft, tot 200 kW.
De VW ID.7 wordt verwacht eind dit jaar. Prijzen kennen we nog niet al wordt er hier en daar een vanafprijs van minder dan 60.000 euro gefluisterd. Wordt vervolgd.