Onder het motto beter laat dan nooit…
Porsche mag 75 kaarsjes uitblazen op de taart van de 356, het tweede Porsche-model ooit dat van de band rolde na de Porsche 64 waar bij die laatste slechts drie exemplaren effectief afgewerkt werden. Toch wordt de 356 door velen de eerste echte Porsche genoemd daar deze ook het eerste model was dat ook effectief verkocht werd.
Het was Ferdinand Porsche die samen met zijn zoon Ferry werkte aan het ontwerp van de 356. Veel heeft de man er niet van kunnen genieten want hij overleed in 1951, drie jaar nadat het eerste prototype, een Roadster met een gesplitste voorruit en een aluminium koetswerk uit de fabriek in het Oostenrijkse Gmünd rolde. 75 jaar later is Porsche nog steeds één van de toonaangevende automerken als het gaat om sportiviteit en kwaliteit.
Dit vieren ze met de Vision 357, een heerlijke vintage concept met als basis de Cayman GT4 RS. U leest het goed, niks elektrificatie, wel een heerlijke atmosferische vierliter-boxermotor met 500 pk en 450 Nm aan koppel. Enig verschil, deze concept slurpt e-fuel in plaats van de klassieke benzine.
De carrosserie doet ons uiteraard meteen denken aan de iconische Porsche 356. Een smalle cockpit, een snel aflopende daklijn en een silhouet dat ons doet denken aan een racehelm. De 20″-velgen zijn vervaardigd uit magnesium en de wieldoppen uit carbon. Kenmerkend, de centrale moer, iets wat we alleen terugvinden in de betere en meest sportieve Porsches.
De Porsche Vision 357 kende zijn wereldpremière al eind januari tijdens de opening van de expositie “75 Years of Porsche sports cars” in het Drive Forum in Berlijn. En ja, we geven het toe, het is een schande dat we tot op de dag van vandaag hierover niet bericht hadden. Op dit moment is de Porsche 357 bezig aan een wereldtournée. Of hij ook ergens in België zal te zien zijn? Wie weet! Hopelijk zijn we er dan wel op tijd bij.
Foto’s: Porsche