Mogen wij dit jammer vinden?
100.000 exemplaren sinds 2003, dat is het gigantische aantal dat de VW-groep produceerde van zijn iconische W12, oftewel de met de hand in elkaar geschroefde koppeling van twee VR6-blokken die nu enkel nog geplaatst wordt onder de motorkap van Bentley. Hij was ook terug te vinden in de Audi A8, de Volkswagen Phaeton, de Tourag en buiten de Volkswagen-groep in het ter zielen gegane Nederlandse Spyker.
Helaas zijn de dagen van dit stukje masterpiece geteld en zal het laatste exemplaar in april 2024 van de band in de Bentley-fabriek in Crewe rollen. Hij wordt vervangen door hybride V6- en V8-motoren. Maar voor hij afscheid neemt, wordt hij nog wel geplaatst in zijn krachtigste vorm ooit, onder de motorkap van de Batur.
Her zal de W12 750 pk (en 1.000 Nm) leveren, oftewel zo’n 90 pk meer dan in de huidige Continental GT Speed. Wie nog wat beschikbare sollen op de bank heeft staan en zich een stukje W12-geschiedenis wil toe-eigenen hebben we slecht nieuws. De productieslots zijn nog erg beperkt en enkel voor de Continental GT, Flying Spur of Bentayga maak je nog kans. De Batur, goed voor slechts 18 exemplaren wereldwijd, waren al gereserveerd voordat er een orderboek kon geopend worden.
Uiteraard is het verdwijnen van zulke motoren geen verrassing nu autofabrikanten (verplicht) de kaart van elektrificatie moeten trekken. Zo ook Bentley dat zijn strategie rond elektrische transitie vorig jaar al had aangekondigd. Te beginnen met stekkerversies om uiteindelijk te gaan naar 100% elektrische en emmissieloze luxueuze voortuigen.
Greta lacht en wij pinken een traantje weg…