Helaas wou het weer niet mee…
M-modellen? Hoe meer we er meekrijgen, hoe meer we ook naar de volgende uitkijken. Het was dan ook met slaap- en pretoogjes dat we ons na een weekje NY rechtstreeks vanuit Zaventem aanmeldden in Bornem om de BMW M4 Competition Cabrio voor een weekje op te pikken.
Slaapoogjes? Meer dan 36 uur wakker en een vlucht van ongeveer acht uur in de benen werden onmiddellijk teniet gedaan zodra we op de startknop van dit heerlijke beestje drukten. Of de dakloze M4 ons evengoed kon verrassen als pakweg zijn broertje mét dak? Tja, het antwoord is neen. Waarom? Omdat wij ook niet minder verwachtten. Maar lost deze heerlijke cabrio dan de verwachtingen in? Volmondig JA en wel daarom…
Ook de dakloze versie wordt standaard geleverd met liters Tec7 op de banden. Zo lijkt deze krachtpatser aan de grond te kleven wat hem tonnen grip oplevert. Dit mede dankzij zijn xDrive, vierwielaandrijving dus en de enige versie die je kan nemen als M4. Dat neemt niet weg dat je ook in de M4 Cabrio de nodige settings kan aanpassen om zoveel mogelijk kracht op de achterwielen te zetten en zo gecontroleerd en driftend op pad te gaan… uiteraard niet op de openbare weg. eHoeveel sterren wij deze keer gescoord hebben in de drift analyser? Geen commentaar.
Ook het pruttelend geluid van de dakloze M4 is om van te smullen. Zodra de drieliter zes-in-lijn biturbo van 510 Beierse paardjes zijn duivels ontbindt ben je gelijk wakker. Zo schiet hij in 3,7 seconden naar 100 om pas te stoppen bij een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met de juiste vinkjes in de optielijst gaat het zelfs tot 280 km/u iets wat ons betreft alleen interessant is als je geregeld de Autobahn bezoekt.
Grote probleem bij cabrio’s is van het gewicht. Dat extra gewicht is nodig om de carrosserie wat stijver te maken en maakt het geheel vaak iets minder dynamisch, minder leuk,… . Toch doen ze er bij BMW alles aan om ook hier Freude am Fahren na te streven. Zo hebben de Duitse ingenieurs hier heel wat kilo’s bespaard. Zo werd het stalen plooidak ingeruild voor een stoffen kap, die sluit of opent in 18 seconden waardoor de constructie zo’n 40 procent lichter is gemaakt in vergelijking met zijn voorganger. Al moeten we wel toegeven, met een kleine twee ton op de bascule is het nog steeds geen lichte jongen. Over zijn voorganger gesproken, die is ook 12 cm korter dan de nieuwe versie wat de krachtverhoudingen extra in de kijker zet.
Het rijden zelf is top. We vermeldden al de tonnen grip maar hij is verrassend genoeg ook comfortabel, mits de juiste setting natuurlijk. Zo kan je er ook rustige ritjes mee afhaspelen. Zo werkt de achttrapsautomaat boterzacht en kan je ook de kleppen van de vier uitlaten dichtzetten om incognito door het verkeer te laveren. Hoewel? Zijn uiterlijk zal altijd hoofden doen draaien. Maar opnieuw, zijn humeur zal altijd afhangen van zijn setting. Zo verandert hij makkelijk van een tamme pony tot een (toch te controleren) mustang zodra je er als een cowboy de zweep op legt.
Wat kost het? Hij kent een vanafprijs van 106.250 euro. Wetende dat er, typisch BMW, een eindeloze en niet al te goedkope optielijst is mag je hier nog wel wat sollen bijtellen.
Conclusie
De M4 Competition xDrive Cabrio trekt alle registers open. Het is een veelzijdige auto die zowel de sportieve en adrenaline zoekende man als de klassevolle vrouw kan bekoren zolang je er niet mee inzit dat je coiffure na een ritje dollen om zeep is. Hij rijdt comfortabel als het moet en pijlsnel, scherp en luid als je wil. Eentje die wat ons betreft perfect in onze garage zou moeten staan.