MenStyle Road Test: Audi A8 L 50 TDI Tiptronic quattro

Baden in luxe

Nadat we er al eens een dagje van konden proeven als ‘privé-chauffeur’ kregen we de mogelijkheid om het vlaggenschip, de Audi A8 L 50 TDI Tiptronic quattro zelf een klein weekje mee te ritsen. De ultieme ‘ministerbak’ die je in principe vooral niet zelf rijdt… tenzij je, zoals ons, het stuur niet graag afgeeft.

Hoewel ministers of succesvolle zakenmensen dit laatste waarschijnlijk niet begrijpen draait het bij de Audi A8 L vooral op comfortabel kilometers malen terwijl je in alle rust, luxe en comfort werkt of geniet. Bekijk het als een vlucht naar verre oorden. Passagiers van Economy Class, Business Class of First Class komen tegelijk en even snel op hun bestemming aan maar wat hebben ze onderweg gegeten, hoe goed hebben ze de benen kunnen strekken, is er onderweg nog één of ander contract afgesloten en hoe ontspannen ben je uiteindelijk op jouw eindbestemming geraakt? Maar is dat zijn prijs (reken op zes cijfers) waard? Wél, sommige mensen kopen zo’n auto vanwege de status, anderen omwille van de ervaring én allebei omdat ze het gewoon kunnen betalen.

En nu we het toch over de prijs hebben, halen we die er gewoon ineens bij. De vernieuwde Audi A8 L kost je minstens 98.120 euro, 3.000 euro en 13 cm extra beenruimte meer dan de ‘gewone’ A8. Onze met AUDI-02 gezegende nummerplaat testwagen tikte af op 151.540 euro. Om maar te zeggen, ze hebben niet gekeken op een optie meer.

Maar wat kregen we voor dit bedrag? Een A8 L die zijn gekende lijn behoudt maar die in vergelijking met zijn voorganger een spiksplinternieuwe grille meekrijgt, geanimeerde, intelligente en adaptieve digitale Matrix LED koplampen (van de e-tron S), reagerende OLED lichtblokken achteraan die oplichten wanneer er iemand iets te snel of te dicht nadert.

Binnenin ademt de A8 één en al luxe uit. Achteraan languit chillen, slapen, werken en/of bubbels drinken terwijl jouw rug en/of schouders onder handen genomen worden door de massagezetels? Of speel je liever op één van de twee (10,1″) Full HD displays een spelletje op jouw PlayStation of stream je nog net die laatste aflevering mee van je favoriete Netflix-serie terwijl de zon wordt buitengehouden door de binnenzonwering? Hét kan allemaal!

Maar nu genoeg over gereden worden, wij reden dus liever zelf met deze ‘mazoutstoof’, euh 3-liter V6 turbodiesel. Ok, Greta en haar-met-soepblikjes-naar-Van-Gogh-schilderijen-gooiende-klimaatvriendinnen zullen niet zo blij zijn met deze motor maar dat zijn ook wij niet met hun acties. Waar we wel blij van worden? De erg stille, soepele 286 pk en 600 Nm sterke doch zuinige krachtbron. Die laat de vier wielen in minder dan zes seconden naar 100km/u spurten en heeft een topsnelheid van 250 km/u. En hoewel onze rechtervoet niet direct de zuinigste was, hebben we de testweek met deze ware jongen afgesloten op een gemiddeld verbruik van 7,4 liter/100 km. Ter vergelijking, onze vorige eigen zes-in-lijn drieliter diesel (BMW X5) deed daar makkelijk drie liter bij. Mooi resultaat van de Audi, toch?

Ondanks zijn gewicht voel je dit niet direct in het rijgedrag. Toegegeven, in vergelijking met het elektrisch vlaggenschip bij Audi, de RS e-tro, GT, is het misschien allemaal iets minder messcherp maar laat duidelijk zijn dat het allemaal wel vlot, correct en erg veilig gebeurt. Het is tenslotte geen auto om uit te pakken op een trackday, al zal hij er ook geen mal figuur slaan.

Ook leuk, de vierwielsturing die de zowel de stabiliteit bij hogere snelheden als wendbaarheid bij lagere snelheden verhoogt en de draaicirkel sterk verkleint. Zo draait de A8 L met zijn vierwielsturing even kort als een A4 of zelfs in de buurt van een Abarth 595. Straf!

De standaard luchtvering heeft vier elektromotoren (één op elk wiel) die ad hoc of proactief het wegdek scannen en oneffenheden eruit filteren zodat het lijkt alsof je over het wegdek zweeft. Nog een voordeel, deze actieve ophanging maakt in- en uitstappen ook makkelijker door tot 50mm te zakken of te stijgen.

Niet alleen in-en uitstappen is makkelijk, ook het rijden zelf en dit mede dankzij de vele rijhulpsystemen. Geen parkeerheld? Geen nood, deze A8 parkeert zichzelf en je hoeft er niet eens voor in de wagen te zitten. Verder kunnen, uiteraard, ook de vele veiligheidssystemen, zoals bijvoorbeeld Audi Pre Sense 360° niet ontbreken. Dreigt er een aanrijding in de flank aan te komen? Dan zal de A8 zich verhogen om zo de impact naar het stevigere en stijvere koetswerk te leiden.

Conclusie

De nieuwe Audi A8 (L) is een luxelimousine die dikke zakenmannen (in de figuurlijke zin van het woord) en ministers snelle (ja Minister Jambon) en veilige kilometers garanderen én de chauffeur tijdens de vele wachtuurtjes in de auto de nodige Netflix- of PlayStation ontspanning.  Toch is het ook aan het stuur een plezier om mee te rijden. De vraag is alleen, hoelang nog want deze generatie A8 is in staat om het zelfs zonder chauffeur te doen… iets wat wij enorm jammer zouden vinden.

@menstyle.be

Prime Minister rides… #a8 #A8l #audia8 #audia8l #audi #fy #foryoupage #luxurycars #fypage #viral #carsoftiktok #luxurylifestyle #stilldre

♬ The Next Episode – Dr. Dre

 

 

 

 

 

Test: Audi A8 L 50 TDi quattro

 

You May Also Like

Te Koop: (Mercedes-Benz G63 AMG) MANSORY X PHILIPP PLEIN

Voor echte bazen… Noem een echte ‘bazenkar’ en je komt vaak uit bij de ...

Exclusieve Porsche 911 Sport Classic is een pareltje

Die willen wij in onze garage… Na de eerste en al erg geslaagde 911 ...

GSe maakt comeback als submerk voor sportieve modellen van Opel

Mag het een beetje meer zijn? Wat RS is voor Audi, M voor BMW ...