Zowel op de landelijke wegen als op het racecircuit
“De M R is het tweede M-model van BMW Motorrad. Op basis van de huidige S 1000 R en S 1000 RR is de productsubstantie van de M 1000 R – kortweg M R – afgestemd op de specifieke eisen van een supersport roadster. De rijdynamiek spreekt voor zich, zowel op de landweg als op het racecircuit.” aldus Ralf Mölleken, Project Manager 4-cilindermodellen.
Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad al de succesvolle strategie van het M autoaanbod voor motorfietsen en biedt sindsdien M speciale uitrusting en M Performance Parts aan. De nieuwe BMW M 1000 R – hierna kortweg M R genoemd – is na de M 1000 RR superbike het tweede M model van BMW Motorrad dat zijn wereldpremière viert: De M Roadster.
In het jubileumjaar van de 50e verjaardag van BMW M houdt BMW Motorrad ook met de nieuwe M R vast aan de dynamische filosofie van de krachtigste letter ter wereld: M is wereldwijd synoniem voor racesuccessen en de fascinatie van high-performance BMW modellen en richt zich op klanten met bijzonder hoge eisen aan prestaties, exclusiviteit en individualiteit.
High-performance weggebruik
Met een motorvermogen van 154 kW (210 pk), een DIN leeggewicht van slechts 199 kg volgetankt, en ophangingstechnologie en aerodynamica die zijn ontworpen voor zowel high-performance weggebruik als snelle ronden op het circuit, levert de nieuwe M R een dynamische rijervaring in het roadster-segment dat voorheen was voorbehouden aan volbloed superbikes.
De nieuwe M R heeft een gewijzigde watergekoelde 4-cilinder lijnmotor, gebaseerd op de krachtbron van de S 1000 RR. Het maximumvermogen bedraagt 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min, 33 kW (45 pk) meer dan in de S 1000 R. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt gegenereerd bij 11.000 t/min (S 1000 R: 114 Nm bij 9.250 t/min). In vergelijking met de S 1000 R bedraagt het maximale toerental van de M R nu 14.600 tpm.
M winglets
Naast aandrijf- en ondersteltechniek was ook aerodynamica een belangrijk punt in de specificaties voor de ontwikkeling van de M R. De nieuwe M R kreeg winglets ter hoogte van de voorste zijpanelen met als doel nog snellere rondetijden op het circuit en de best mogelijke rijstabiliteit bij hoge snelheden te bereiken. Al bij een snelheid van 160 km/u zorgen ze voor een toename van de voorwielbelasting van 11 kg bij 220 km/u dankzij de gegenereerde aerodynamische downforce. De ontwikkelaars van BMW Motorrad hebben de licht verhoogde aerodynamische weerstand door het kleine extra frontale oppervlak en de vorm van de M winglets gecompenseerd met een overeenkomstig ontworpen winddeflector voor het instrumentenpaneel in combinatie met het M Competition Package.
De ophanging en het chassis zijn afgestemd op prestatiegericht gebruik op landwegen en circuits, met volledig instelbare ophangingselementen, stuurdemper, ingefreesde stuurklem, breder buisvormig stuur met lasergegraveerde “BMW M 1000 R”-belettering en stuurspiegels.
Exclusieve M Carbon wielen als onderdeel van het M Competition pakket
Na de M 1000 RR is de nieuwe M R de tweede BMW motorfiets met een M-rem. Deze werd rechtstreeks ontwikkeld op basis van de ervaring die werd opgedaan met de race-remmen van BMW Motorrad fabrieksmachines in het Superbike wereldkampioenschap. De M remklauwen zijn voorzien van een blauwe geanodiseerde coating in combinatie met het beroemde M logo.
Samen met twee 320 mm dikke remschijven van 5 mm dikte en zwart geanodiseerde aluminium remschijfdragers vormt het remsysteem met een nieuwe radiale handrempomp momenteel het summum van remontwikkeling op het gebied van weglegale systemen. De nieuwe M R is standaard al uitgerust met zeer lichte gesmede aluminium wielen. Als onderdeel van het M Competition-pakket zijn de exclusieve M Carbon-wielen leverbaar met nieuw ontworpen banden op de velg.
De nieuwe Brake Slide Assist functie is een belangrijke en zeer nuttige innovatie, vooral voor circuitrijders. Het stelt de rijder in staat om met een constante slip de bocht in te rijden.
Instrumentencluster met perfect leesbaar 6,5-inch TFT-display
Het instrumentenpaneel van de nieuwe M R komt overeen met het design van de M RR en biedt ook de M start-up animatie. Nieuw is de uitgebreide weergave van het rode snelheidsbereik. Als optie kan uitgebreid datamateriaal voor het gebruik van de M GPS Laptrigger en de M GPS Datalogger door middel van een activeringscode via de OBD-interface van het combi-instrument ter beschikking worden gesteld.
M Design staat voor pure prestaties en sportiviteit
Meer nog dan de S 1000 R is de nieuwe M R met geoptimaliseerde ondersteltechniek en de krachtigste motor tot nu toe in een dynamische roadster van BMW Motorrad compromisloos ontworpen voor sportief rijden – of het nu op landwegen of op het racecircuit is. M R – het summum van wat momenteel mogelijk is in het roadster-segment. De proporties van de M R zijn ultracompact en krachtig, en de driedimensionaal ontworpen oppervlakken zijn zowel opwindend als dynamisch. Slank, smal en uiterst agressief ziet de M R er aan de voorkant met zijn nieuwe M winglets bijzonder opvallend uit. Bovendien is de nieuwe M R van voren duidelijk herkenbaar als BMW dankzij de signature light – analoog aan het nierrooster van BMW auto’s.
De prestatiegerichte look van de nieuwe M R wordt ook weerspiegeld in zijn kleurenconcept. Lightwhite non-metallic / M Motorsport maakt de basisvariant van de M R bijzonder licht, sportief en rijdersvriendelijk, terwijl de kleurstelling Blackstorm metallic / M Motorsport uit het M Competition-pakket staat voor pure kracht en dynamiek.
Compromisloos design en technologie: De M R met het M Competition Package
Als de nieuwe M R in standaardtrim nog niet genoeg voor u is, biedt het M Competition Package een fascinerende mix van geraffineerde componenten voor zowel de racetechnologische fijnproever als de esthetisch ingestelde rijder. Naast het Blackstorm metallic / M Motorsport kleurenschema, omvat het M Competition Package M Carbon wielen, M voetsteunsysteem voor de rijder, M Carbon onderdelen zoals achterwielafdekking en kettingkast, voorwielafdekking, tankafdekkingen, airboxafdekking met banden, winddeflector, tandwielafdekking, het M duo-pakket en een gefreesd, volledig verstelbaar M voetsteunsysteem voor de rijder.