Als er nog typische mannendingen zijn waar we nog iets te weinig aandacht aan besteden, dan zijn het misschien wel motoren. Reden? Omdat wij, ondanks op onze bucket list, nog steeds geen rijbewijs A hebben. Daar moet dus snel verandering in komen. We beloven bij deze plechtig dat we er werk van gaan maken en dat we meer motornieuws aan bod zullen laten komen. En wat denk je van de nieuwe BMW S 1000 RR om wat nieuw leven in deze rubriek te blazen?
De supersportmotor die in 2009 voor het eerst werd gepresenteerd, is nu verkrijgbaar in een nieuwe editie met een geavanceerde motor en een geavanceerd chassis, geoptimaliseerde aerodynamica met winglets, een nieuwe achterkant en nieuwe assistentiesystemen.
Geavanceerde 4-cilinder motor die een nieuwe maatstaf is op het gebied van prestaties, koppel en rijeigenschappen
De nieuwe RR heeft een 4-cilinder lijnmotor die gebaseerd is op de krachtbron van de huidige S 1000 RR. Het maximumvermogen bedraagt nu 210 pk bij 13.750 t/min ofwel 3 pk meer dan bij het vorige model. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt gegenereerd bij 11.000 tpm. Ondanks een verhoging van het piekvermogen is het bruikbare motortoerentalbereik van de nieuwe RR nu aanzienlijk breder en vollediger. De rode zone wordt pas bereikt bij 14.600 t/min.
Dynamic Traction Control DTC met nieuwe Slide Control-functie met behulp van stuurhoeksensor
De nieuwe functie van Dynamic Traction Control DTC is de Slide Control-functie. Hiermee kan de rijder twee vooraf ingestelde glijhoeken selecteren voor het tractiecontrolesysteem bij het accelereren uit bochten. Technisch gebeurt dit met behulp van een stuurhoeksensor. Tot de betreffende hellingshoek laat het tractiecontrolesysteem slip toe bij het achterwiel bij het uitaccelereren van een bocht, waardoor het achterwiel kan wegdrijven. Wanneer de vooraf ingestelde stuurhoekwaarde wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert de slip en stabiliseert de motorfiets.
Geavanceerd “Flex Frame” en nieuw gedefinieerde chassis- en ophangingsgeometrie
Het hart van het chassis van de nieuwe RR is nog steeds het aluminium brugframe, dat een gelaste constructie is van vier gegoten elementen en waarin de motor, die zoals voorheen 32 graden naar voren helt, als dragend element is geïntegreerd. Allemaal misschien heel technisch maar het doel is simpel… een nog betere rijprecisie en grotere nauwkeurigheid en duidelijkere feedback van het voorwiel.
ABS Pro met de nieuwe instelfuncties Brake Slide Assist en ABS Pro “Slick”
Voor zij die naar het circuit trekken is er de nieuwe Brake Slide Assist-functie. Net als de nieuwe DTC Slide Control-functie is ook dit nieuwe systeem gebaseerd op stuurhoeksensoren en stelt het de rijder in staat een specifieke hellingshoek in te stellen voor zogenaamde remdrift tijdens het glijden in bochten met een constante snelheid.
Winglets, opnieuw ontworpen voor- en achterdelen en aantrekkelijke kleurenschema’s voor nog meer prestaties en sportiviteit
Net als bij de M RR zorgen de winglets op de nieuwe RR nu voor een optimaal contact van het voorwiel met de weg – vooral bij het accelereren. Ze genereren aerodynamische downforce en dus extra belasting van de wielen. De voordelen zijn dat de motor minder geneigd is een wheelie te doen, dat je later kunt remmen en dat de stabiliteit in de bochten toeneemt.
Wat het design betreft, profiteert de nieuwe editie van de RR van een opnieuw ontworpen voorpartij inclusief winglets, een nieuwe, lichtere en sportiever ogende achterpartij en de drie nieuwe kleurstellingen Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en het racegerichte Lightwhite non-metallic/BMW M.