Een C4?
Een weekendje geen F1 maar dat neemt niet weg dat we eens gingen grasduinen in de verdiensten binnen de F1. Wat zou bijvoorbeeld een monteur bij Ferrari verdienen? Wél, als we ze moeten afrekenen op prestaties, lees blunders, dan zal het korter bij een C4 zijn dan effectief sollen op de bank. Want wie dit jaar een beetje gevolgd heeft, weet dat ze bij de renstal van het steigerende paard er alles aan hebben gedaan om Max Verstappen richting zijn tweede wereldtitel te duwen. Een wereldtitel die mits wat geluk er komende week in Singapore er al kan aankomen.
Maar wat verdient nu zo’n monteur die de blunders blijven opstapelen? Val niet van uw stoel maar volgens de Nederlandse Ziggo Sport-analist Jack Plooij, tevens ook nog tandarts in bijberoep, verdient een monteur zo’n 250.000 euro per jaar.
Dit bericht op Instagram bekijken
En wat doen ze voor dit geld? Bij Ferrari, en eigenlijk ook gewoon elk ander team, gaat dit van het in het oog houden van het brandstofpeil, naar het maken en/of vervangen van onderdelen en het bekendste van allemaal, het verwisselen van de banden. Verder zijn ze gedurende de hele week bezig met het voorbereiden op een raceweekend en testen ze systemen uit. Lange dagen, vaak ver van huis, die tijdens raceweekends kunnen oplopen tot wel twintig uur.
Vermoeiend… en dan kan het wel eens zijn dat je drie in plaats van vier banden hebt klaarstaan, nietwaar Carlos Sainz?
Dit bericht op Instagram bekijken
Cover: Instagram Scuderia Ferrari