Sinds zijn lancering wordt de nieuwe PEUGEOT 308 geprezen om de kwaliteit en de moderniteit van zijn technologische inhoud. Of het nu gaat om zijn bijzonder efficiënte herlaadbare hybride-, benzine- of dieselmotoren of zijn nieuwste generatie rijhulpsystemen, de nieuwe PEUGEOT i-Cockpit of zijn nieuwe i-Connect Advanced infotainmentsysteem. Maar de ingenieurs van PEUGEOT hebben ook bijzondere aandacht besteed aan de details die het dagelijkse leven vergemakkelijken. Hoogtijd om te checken of deze lovende woorden terecht zijn. Nadat we de basisversie in avant-première al eens een middagje meeritsten, pikten wij nu de 308 SW Hybrid voor een weekje op.
Is er nog een markt voor breaks nu vooral (kleine) SUV’s overal als zoete broodjes verkocht worden? Wij denken van wel al zal deze 308 SW ook direct grote concurrentie krijgen uit eigen huis, van de 3008 bijvoorbeeld. Waarom wij denken van wel? Omdat we wel fan zijn van het design van de nieuwe 308 SW. Ok, smaken verschillen maar als we de looks mogen benoemen rollen de woorden elegant, sportief en dynamisch over de lippen.
Ten opzichte van de vijfdeurs nam zowel de wielbasis als de achteroverhang bij deze SW toe met respectievelijk 5,5 en 27 centimeter. Ten opzichte van de vorige generatie 308 SW is de nieuwe zes centimeter in lengte gegroeid en ligt hij ook twee centimeter lager bij de grond. Visueel benadrukt dit de meer sportieve look dan zijn voorganger. Ondanks deze cijfers zien we die ruimte niet terug op de achterbank. We hebben met onze 1m89 al comfortabeler gezeten achteraan. Vooraan echter heb je een zee van ruimte en zit je erg comfortabel in de goede AGR-stoelen.
Ook een zee van ruimte, de koffer. Daar waar de niet PHEV-versies met de achterbank neergeklapt tot 1.634 liter kunnen laden, doen de PHEV-versies, zoals onze testwagen, het met zo’n 60 liter minder. Groot dus.
Maar hoe rijdt hij? Ondanks zijn power en dynamische en sportieve uiterlijk is het niet direct een bochtenkiller maar dat neemt niet weg dat de 225 pk-sterke hybride in combinatie met een goede achttrapsautomaat en ophanging een leuke en comfortabele reisgezel is. Het maximumkoppel, 360 Nm zorgt voor erg acceptabele hernemingen en loodst je vlot door het verkeer. Een sprintje naar 100 gaat in 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/u.
Ook zuiver elektrisch (tot 60 kilometer) rijdt hij soepel, vlot en efficiënt. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 1,2 l/100km (WLTP) al moeten we dat met een stevig korreltje zout nemen. Wij namen hem mee op een tripje naar Spa-Francorchamps, waar we zijn aangetrouwd neefje bij Stellantis, de Abarth, over het circuit gingen jagen en dan loopt de batterij op de snelweg snel leeg en tik je minstens een paar liter per 100 kilometer meer af. Efficiënt hybride rijden… mocht er een cursus zijn, we zouden ons graag inschrijven want echte helden zijn we hier niet in.
Quanta kosta? Een 308 SW start vanaf 28.950 euro (1.2 PureTech 110) en eindigt bij een vanafprijs van 45 450 euro (de Hybrid 225 GT Pack), alles bij elkaar voor elke versie slechts een verwerpelijke 1.000 euro meer dan de vijfdeurs. Nog een voordeel? Hij is ook een zo’n 6.000 euro goedkoper dan zijn SUV-broertje, de 3008. Mooi toch?
Conclusie
Heeft de break nog een toekomst? Als we naar de Peugeot 308 SW zien zeggen we volmondig ja. Deze wagen is in zijn fiscaalvriendelijke versies een geduchte concurrent in de fleetmarkt en met meer sportieve en dynamischere looks kan hij zeker ook niet-zakelijke rijders verleiden. Ok, de Rally van Ieper ga je er niet mee winnen maar daarvoor is hij ook niet gemaakt. Vlot, soepel en zuinig door het Vlaamse verkeer? Dat dan weer wel.