Porsche presenteert een derde variant van de Taycan
Naast de Taycan en de Taycan Cross Turismo is er nu de Sport Turismo, een meer sportievere versie dan de eerder meer avontuurlijke Cross Turismo. Zo is de carrosserie quasi identiek op de off-roodelementen van de Cross Turismo na. Hij biedt, ideaal voor grote mensen, meer hoofdruimte dan de Taycan en ook de koffer en frunk zijn met zijn respectievelijk 446 (neerklapbaar zelfs 1.212) en 84 liter groot genoeg om en kleine volksverhuizing te organiseren.
De eerste Sport Turismo die de dealer zal verlaten eind februari is de vierwielaangedreven GTS, goed voor 517 pk (598 pk in overboost) en een vanafprijs van 138.252,20 euro. De overige vier modellen volgen dan vanaf maart. Welke?
- PORSCHE TAYCAN Sport Turismo, 326 pk (408 pk in overboost), achterwielaangedreven, vanaf 89.796,61 euro en optioneel verkrijgbaar met Performance Battery Plus (380 pk)
- PORSCHE TAYCAN 4S Sport Turismo, 435 pk (490 pk in overboost), vierwielaangedreven, vanaf 110.836,47 euro en optioneel verkrijgbaar met Performance Battery Plus (490 pk)
- PORSCHE TAYCAN Turbo Sport Turismo, 625 pk (680 pk in overboost), vierwielaangedreven, vanaf 157.979,33 euro
- PORSCHE TAYCAN Turbo S Sport Turismo, 625 pk (761 pk in overboost) vierwielaangedreven, vanaf 191.607,90 euro
Qua autonomie is de 4S de beste keuze. Hij geraakt op één volle stroombeurt 498 kilometer (WLTP) ver. Wil je echter je maaginhoud testen en kies je voor de snelste, dan is de Turbo S het alfamannetje. Hij schiet in 2,8 seconden naar 100 en stopt pas met versnellen bij 280 km/u. Laden aan een snellader kan tot 80% in minder dan 25 minuten. Een ritje Zuid-Frankrijk met wat korte tussenstops in de Champagne- of betere wijnstreken kan perfect.
Ook leuk is het optioneel Sunshine Control panoramisch dak. Hiermee kan je de transparantie van Clear of Matt tot Semi of Bold regelen. Een lange zonnige testrit? Wij kunnen!