MenStyle Road Test: Subaru XV

Nummer twee uit onze drieledige Subaru Test dit najaar…

Of we in onze Japanse maand zitten? Je zou het zo wel kunnen omschrijven want we hebben ondertussen drie Subaru’s getest. Na de Forrester Sport en in aanloop van de Outback volgende week, reviewen we nu de Subaru XV, die we in een fel en wat ons betreft gesmaakt kleurtje (Plasma Yellow Pearl) hebben meegekregen. Het interieur voelt vertrouwd en is erg gelijkaardig in vergelijking met de andere Subaru’s die we afgelopen jaar al meegekregen hebben.

Maar voor we beginnen over het stoere uiterlijk, gaan we even onderhuids kijken. En dat is, wat ons betreft, niets nieuw. Zo is de nieuwe Subaru XV identiek aan de Impreza, die we HIER ook al eerder mochten testen. Meer nog, met dank aan zijn SUV-karakter is dit een ‘Impreza’ die niet vies is van het betere offroadwerk. Het beste van de twee dus…

En als we spreken over offroad kunnen we gelijk een voordeel geven op zijn belangrijkste concurrenten zoals de Volvo XC40, Mazda CX-5 en VW T-roc. Zo staat deze XV iets hoger op zijn poten en heeft hij bijgevolg iets grotere bodemvrijheid. Dit maakt hem in staat net dat tikkeltje verder te gaan. Niet dat we echt zijn gaan ploeteren in de modder maar we namen hem wel mee over hetzelfde parcours waar we ook die andere betrouwbare en gesmaakt Forester testten, de bospaden in en rond de Lilse Bergen.

En dat deze jongen zijn mouwen opstroopt als hij door zanderige, natte heuveltjes laveert is een statement. Deze compacte SUV voelt er zich als een vis in het water. Zowel chauffeur als passagiers ondergaan de nodige putten en zandstroken zonder dat je het gevoel hebt dat je eten terug tegen de slokdarm klotst, met andere woorden best wel comfortabel en het bewijs dat we kunnen spreken over een 4×4, nog voor we spreken over een good-looking compacte SUV die ook in de stad zijn plaats verdient.

Onderhuids vinden we een 150 pk sterke tweeliter viercilinder die ondersteuning krijgt van een 17 pk sterke elektromotor, niet plug-in. Toch is deze mild hybride wagen in staat enkele kilometers emissieloos te rijden, al bepaalt hij dit wel zelf. Naar verbruik toe hebben we wel al betere prestaties opgetekend bij concurrenten. Wij kwamen net boven de 8 liter per 100 kilometer uit maar dat kan natuurlijk ook aan onze rechtervoet gelegen hebben. Iets wat we kunnen bewijzen met dank aan onze vrienden de politie die ons tijdens de testweek een 121 euro armer (96 in plaats van 70) hebben gemaakt. We hadden er liever eens van gaan eten.

Nochtans kan je je al eens een iets snellere rit permitteren. Zo is deze Subaru ook uitgerust met een extra paar ogen, EyeSight, Subaru’s geavanceerde rijhulpsysteem. Het heeft twee stereocamera’s om kleurenfoto’s met een uitstekende beeldherkenning, bijna net zo goed als het menselijk oog, vast te leggen. Bij het waarnemen van mogelijk gevaar, zoals voertuigen, motorfietsen, fietsen en voetgangers, waarschuwt het de bestuurder en remt indien nodig, waardoor u met nog meer vertrouwen en gemoedsrust kan rijden.

Conclusie:
De erg betrouwbare Subaru XV e-Boxer is misschien wel een van de meest ondergewaardeerde SUV’s. Hij staat zijn mannetje tegenover zijn concurrenten, meer nog, technisch gezien, op het verbruik na, troeft hij ze af. Zijn robuuste uiterlijk is stoer én hip tegelijk en toch slaagt deze Japanner er ondanks verwoede pogingen nog niet in sexy in de markt te staan. Maar hoeft dit? Wie de Subaru-dealer uitrijdt met een XV weet dat hij een veilige, betrouwbare en zeker niet slecht uitziende SUV in zijn handen heeft. En dit voor een prijs vanaf 34.895 euro.

 

You May Also Like

Bugatti toont hoe je snel een setje Michelin Cup 2s oprookt

Voor de kust… Dat ze bij Bugatti niet verlegen zijn om een stunt, dat ...

MenStyle Road Test: BMW M3 Competition

De legende gaat verder… Nadat we Jonas met de M4 Competition op pad hebben ...

F1-held Charles Leclerc knalt tegen 240 km/u in Ferrari door straten van Monaco

Geen GP van Monaco dit jaar?  Dat houdt me niet tegen moet onze F1-held ...