De vijfde generatie van de luxueuze terreinwagen wordt in 2022 gelanceerd
Als er nog een ‘blind spot’ is voor ons als MenStyle, dan is het wel bij Land Rover en Jaguar. Tot op de dag van vandaag hebben we nog niets meegekregen om eens uit te testen maar wie weet komt er met de nieuwste generatie Range Rover, de vijfde al, wel verandering in. Het zou een leuke ontgroening zijn, de luxueuze terreinwagen onder onze rechtervoet te mogen houden.
En wat mogen we verwachten? Wél, herkenbare looks maar onderhuids een complete metamorfose. Zo blijf je hem herkennen aan zijn korte overhang, lange uitloop en oplopende gordellijn maar worden hier en daar nieuwe touches ingestoken die we bijvoorbeeld ook al terugvonden in zijn kleinere broertje, de Velar, zoals bijvoorbeeld de naadloos ingewerkte radiatorrooster en uitklappende deurklinken.
Ten opzichte van de vierde generatie zie je vooral achteraan het grote verschil. Lange smalle zwarte panelen met daarin (onzichtbaar verwerkte) lampen vervangen de gebruikelijke lichtblokken. Mooi ook is de lijn tussen de deuren en de ramen die erg strak en naadloos op elkaar aansluiten. Een knap esthetisch staaltje waar de ontwerpers van deze wagen best fier op kunnen zijn.
Binnenin deze ruime terreinwagen vind je alle luxe en exclusieve materialen terug die je mag verwachten van een Range Rover. Hij biedt plaats, naargelang de configuratie, voor vier of zeven personen. Kies je voor vier, heb je, uiteraard, meer dan een meter meer beenruimte en heb je ook nog een tafeltje tussenin beschikbaar. Ook zal je als passagier niet gestoord worden door omgevingsgeluiden want de combinatie van dubbel glas en luidsprekers die storende geluiden actief elimineren door middel van tegengeluid maken er een oase van rust van.
In tijden van Covid en andere virussen die onze gezondheid bedreigen is er ook een luchtzuiveraar aanwezig.
Zoals het een Range Rover hoort is hij ook een echte terreinwagen. Zo heeft hij een bodemvrijheid van meer dan 30 centimeter, die je met nog eens bijna 15 centimeter kan vergroten via de luchtvering. Ook het stijgings- en dalingspercentage van de nieuwe Range zijn fenomenaal. En wie zegt dat een Range op een boot lijkt? Wel, zijn hebben mogelijks een punt want klieven door het water kan tot een hoogte van maar liefst 90 centimeter.
Bij de lancering vinden we onderhuids drieliter benzine of diesel zes-in-lijn-motoren in combinatie met een 48 volt elektrische ondersteuning. Goed voor een vermogen tussen 249 (lichtste diesel) en 400 (sterkste benzine) paardjes. Ook zijn er twee PHEV-varianten (benzine) van 440 of 510 pk sterk, met een accu van 38,2 kWh. Die garandeert een zuiver elektrische autonomie tot 80 kilometer (bij een maximum van 140 km/u. Ook BMW doet zijn duit in het zakje. Zij lenen een dikke V8 aan hun Britse vrienden van maar liefst 530 pk.
Of er een volledig elektrische variant komt? Het platform is er in ieder geval op voorzien. Zo lieten ze al weten dat er een Range Rover komt die, tot op heden, de grootste batterij van alle autobouwers krijgt, way above 100kWh als we de ingenieurs mogen geloven.
De eerste exemplaren rollen begin 2022 van de band en zullen een vangprijs kennen van 123.800 euro.
Dit bericht op Instagram bekijken