Waan je even Leonardo DiCaprio
In tegenstelling tot zijn alter ego in The Wolf of Wallstreet gaat een ecologisch getinte Leonardo DiCaprio niet voor een brandstof verslindende Lamborghini of Ferrari, maar tegenwoordig als ambassadeur wel voor de nieuwe elektrische Fiat 500. En we hebben nog leuke weetjes over deze funcar.
Zo wordt deze 500 niet, zoals de vorige generatie, in Polen gebouwd maar daar waar een Italiaanse schone dient gebouwd te worden, in haar thuisstad Turijn. Iets waar ze terecht fier op zijn en wat met verschillende accenten wordt duidelijk gemaakt. Zo zie je bijvoorbeeld een afbeelding van de Turijnse skyline op de middenconsole, en een ‘Made in Torino’-opschrift in de deurpanelen. Naast een meer hedendaagse look zien we nog verschillen met de op fossiele brandstof aangedreven bestseller. Zo zie je op de snuit niet langer een Fiat-logo maar wel de modelnaam.
De Fiat 500e is er in drie versies. De Berline, de 3+1 en de Cabrio. De eerste te kiezen uit een motorisatie van 70 of 87 kW, de laatste twee enkel met de zwaarste 87 kW. Wij kregen de cabrio mee in zijn meest complete uitrusting, La Prima Cabrio.
In theorie moet het haalbaar zijn om zo waar 315 kilometer met één stroomtank af te haspelen. Uiteraard in theorie want aangezien, en daar komen we later op terug, dit een fun karretje is, gaat het allemaal net wat vlotter, sneller en kijken we niet op een druk extra op het gaspedaal meer of minder.
Zo zijn er drie rijmodi, Normal, Range en Sherpa. Die laatste twee activeren een één-pedaal-functie waarmee het lossen van het rechterpedaal gelijk staat met remmen en je dus zo opnieuw stroom opwekt en je dus hierdoor langer kan doorgaan. De laatste rijmodus doet er nog een schepje bovenop. Die beperkt ook de topsnelheid tot 80km/u om voor een maximale autonomie te zorgen. Wij hoeven je niet te vertellen dat we vooral in de eerste twee rijmodi hebben gezeten… en dus niet echt ‘batterij sparend’.
Over de batterij gesproken, die komt van Samsung en zit in de vloer. Ze zorgt voor een eigen koeling en verwarming wat betere resultaten moet geven tijdens een winterse periode. Ook handig, snelladen (tot 85kW) behoort tot de opties.
Hoe rijdt deze Italiaanse? Als een gedecideerde furie. Ze schiet vooruit (in 9 seconden naar 100) maar ze voelt tegelijk ook erg comfortabel aan. Een putje in het wegdek voel je niet en je hebt steeds het gevoel snel onderweg te zijn. Gooi daar wat extra beenruimte (niet de achterbank helaas) aan toe en je kan je zonder een afspraak bij de chiropractor een uitje richting Zuid-Frankrijk overwegen.
Of toch niet… want het blijft natuurlijk een elektrische wagen met een beperkt rijbereik. Zelfs voor dagdagelijks gebruik werd het plannen om overal toe te komen zonder te moeten ‘bijtanken’. Uiteraard zijn er tegenwoordig apps genoeg om voor jou een laadpaal in de buurt te zoeken maar het blijft voor ons nog altijd wat onhandig. Minder onhandig is het multimediasysteem. Dat kent een serieuze upgrade ten opzichte van de niet geëlektrificeerde 500 (of Abarth-versies).
De Fiat 500e vind je al vanaf 24.900 euro. Onze topversie tikte af op (een stevige) 38.900 euro.
Conclusie?
Een echte funcar met een groen randje. De prijs is stevig, zeker als je de topversies verkiest, maar gerechtvaardigd met dank aan zijn zeer eigentijdse uitrusting en aangenaam en comfortabel rijgedrag. Verder is zij op en top Italiaanse wat in ons ogen betekent dat er gelet is op haar uiterlijk…. met andere woorden, een geslaagd design dat ongetwijfeld opnieuw voor jaren gebeiteld zit.