De zesde generatie
Of we Opel tot op de dag van vandaag stiefmoederlijk hebben behandeld? Tgoh, eerlijk? Ja. We werden niet echt wild van deze Duitser die tot dik tien jaar geleden nog een enorme grote site en fabriek had in de Haven van Antwerpen.
Ondertussen is Opel ondergebracht bij Stellantis en deelt het zijn kennis met neefjes en nichtjes zoals bijvoorbeeld Peugeot. En met die laatste, meer bepaald de 308 deelt de nieuwe Astra zijn platform en motoren. Qua design, zowel interieur als exterieur, gaan ze wel elk hun eigen weg. Opvallend design-element? Het Vizor-frontje, een zwart paneel dat het radiatorrooster en de koplampen bundelt en dat we eerder al tegenkwamen bij de facelift van de Insignia.
De zesde generatie, net dat beetje groter en breder dan zijn voorganger wat de bewegingsruimte binnenin alleen maar comfortabeler maakt, wordt gelanceerd met de klassieke vijfdeurs hatchback al mogen we later zeker nog een break (Sports Tourer?) verwachten.
Binnenin zien we het ‘Pure Panel’, een digitale cockpitomgeving die de tellers en multimedia bundelt in een element. Elk scherm, 10 inch groot, heeft touchscreen. Toch is niet alles te regelen via dit aanraakscherm, zo blijven er nog steeds klassieke knoppen aanwezig. Ook aan zitcomfort is gedacht. Zo zijn er optioneel stoelen met massagefunctie. Qua veiligheidssnufjes is alles (optioneel) aanwezig wat je van een hedendaagse wagen kan, mag en moet verwachten.
Qua motorisatie kan je kiezen uit:
– 1,2 liter benzine (110 of 130 pk)
– 1,5 liter diesel (130 pk)
– 1,6 liter turbobenzine Plug-inhybride (180 of 225 pk)
Prijzen zijn er voorlopig nog niet. De lancering wordt verwacht in 2022. Wordt dus nog vervolgd…