MenStyle Road Test: BMW M3 Competition

De legende gaat verder…

Nadat we Jonas met de M4 Competition op pad hebben gestuurd is het nu de beurt aan Jens om zich even te gaan uitleven met de nieuwe generatie van een icoon dat sinds de jaren 80 bij echte petrolheads de hartslag steevast een paar slagen harder laat gaan. Bij deze, de G80 oftewel de Motorsportversie van de nieuwe generatie 3-reeks, de G20.

Wij kregen de Competition mee, aangedreven door een zes-in-lijn biturbo met 510 hengsten, oftewel 30 stuks meer dan de ‘normale’ M3. Ons exemplaar is uitgerust met de gekende 8-trapsautomaat maar echte puristen kunnen bij het ondertekenen van de bestelbon ook nog altijd kiezen voor de manuele zesbak. Verder is er de keuze tussen achterwielaandrijving of de xDrive. Voor de break, of Touring bij BMW, is het nog wachten naar volgend jaar.

Waar we het niet meer over zullen hebben? De grote nieren. Daar is ondertussen zoveel inkt over verspild dat de grote invoerders van inkt ongetwijfeld een jaaromzet hebben gedraaid waarmee ze heel hun bedrijf een M3 cadeau kunnen doen. Waar we het wel over hebben? Het grote gemak waarmee je deze krachtige bolide over het asfalt jaagt. Iedereen kan hiermee uit de ‘rechtervoet’ zolang je alle hulpmiddelen activeert. Het maximumkoppel (650Nm) is beschikbaar tussen 2.750 en 5.500 tpm. Het blijft dus zaak het beestje ietwat in toeren te houden om er het maximaal uit te halen. Begin je echter te spelen tot op het moment je hem in ’track’ of ‘drift’-modus zet, dan pas weet je dat het schepenvelletje afvalt en erin een bloeddorstige wolf schuilt.

En neen, hij ziet er niet uit als een wolf in een schapenvelletje. Zijn strakke, bredere, stoerdere lijnen in vergelijking met de ‘normale’ 3-reeks. Gooi daar ook nog eens vier luidere uitlaatpijpen aan toe en je weet dat hij ook mooi huilt of beter pruttelt. Op heel veel decibels moet je helaas niet meer rekenen met dank aan de strengere normen. Aangezien wij ondertussen de veertig jaar naderen en onze Johnny-periode echt wel voorbij is, vinden we het geluid wat hij nu presteert zeker voldoende.

Bochtenwerk, daar is deze M3 voor gemaakt. De stijve constructie en brede banden bieden tonnen grip en je fileert bochten met de precisie van het scherpste mes in een sterrenkeuken. En over sterren gesproken, de M3 quoteert jouw driften van één tot vijf sterren als je het geheel in driftmodus hebt gezet. Voor zij die hierin interesse hebben, wij haalden 4 sterren en een hoek van 28° gedurende een zestal seconden. Omdat we onze testauto, toch goed voor een dikke 110.000 euro niet direct wilden opzadelen met een nieuw setje rubber, hebben we dit toch tot de minimum beperkt.

Conclusie: Wij zijn grote fan. Het is een auto die zowel door de grootvader als zijn kleinzoon kan gebruikt worden en waar de pret zich vooral manifesteert wanneer je het beest erin loslaat. En laat dat nu net het probleem zijn hier in België. Je hebt niet de kans om zijn ware aard los te laten in het dagelijkse verkeer. Wel op één of ander verlaten parking van een gesloten vaccinatiecentrum (#sorry) of op circuit. En dat laatste mogen we met dank aan de sympathieke dames en heren van BMW Belux komende donderdag ervaren op het circuit Zolder. Wordt vervolgd!

 

You May Also Like

Hell Yeah! Porsche 911 ontsnapt (voorlopig) aan elektrificatie

Voor altijd de ultieme drivers car… Ook Porsche ontsnapt er niet aan… elektrificatie. Zo ...

Gloednieuwe Ferrari 296 GTB puurt 830 pk uit V6

Een plug-inhybride V6-biturbo De Italianen uit Maranello hebben een nieuw steigerend paard gelanceerd. Eentje ...

Het succes verlengd! Citroën dropt nog 1.000 extra exclusieve AMI Buggy’s

Nog meer karakter om het buitenleven anders te beleven… Eén van onze test met ...