Een plug-inhybride V6-biturbo
De Italianen uit Maranello hebben een nieuw steigerend paard gelanceerd. Eentje dat wordt aangedreven door een 2,9 liter V6 biturbo en wordt bijgestaan met een elektromotor. Dat maakt hem met zijn gecombineerd vermogen van 830 pk krachtiger dan de F8 Tributo maar niet krachtiger dan de SF90 Stradale.
Zuiver elektrisch haalt deze Ferrari maximaal 135 km/u en geraak je zo’n 25 kilometer ver. Uiteraard zijn wij meer geïnteresseerd in de andere cijfers en die spreken voor zich, zijnde een spurtje van 2,9 van nul naar 100, in 7,3 naar 200 en een topsnelheid van meer dan 330 km/u.
De Italianen beloven een meer wendbare wagen in vergelijking met de F8 Tributo met dank aan een 5cm kortere wielbasis. Het design zelf heeft dan weer eerder wat weg van de SF90 Stradale. Ook binnenin zien we veel accenten uit de SF90 terugkomen.
Vanafprijs van al dit Italiaanse geweld? 269.000 euro voor de ‘gewone’ versie of 302.000 euro voor de 296 met het Assetto Fiorano-pakket. Met deze 33.000 euro aan meerkost krijg je andere schokdempers, lichtere materialen waardoor het geheel 12 kilogram minder op de weegschaal zet en alles bij elkaar iets meer downforce creëert voor betere prestaties op het circuit.
De Ferrari 296 GTB is beschikbaar vanaf het voorjaar 2022.