Het zit em in de details…
Als je dan uiteindelijk wat van je fondsen bij elkaar hebt geschraapt om één van de veertig gelimiteerde Bugatti Divo’s te reserveren, kan je het maar beter ineens goed doen, moet de man of vrouw die deze ‘Lady Bug’-bestelbon heeft ondertekend gedacht hebben. En zo zal deze Divo mogelijks wel wat boven de ‘vanafprijs’ van vijf miljoen euro (zonder taksen) uitkomen.
‘Lady Bug’, de naam zegt het zelf. Die naam is een verwijzing naar een lieveheersbeestje. Wat de man of vrouw met het beestje heeft, daar hebben we het raden naar maar wat we wel weten is dat er naast het kleurenpatroon maar heel weinig gemeenschappelijk is met het beestje uit de keverfamilie.
Zo is de Divo helemaal geen lief klein beestje, wel een luidbrullend monster met onderhuids de gekende 8L W16 motor van 1.479 pk, goed voor een sprintje naar 100 in 2,4 seconden, en een bloedstollende topsnelheid van 380 km/u.
Wie de klant van deze Divo is weten we niet, wat we wel weten is dat hij heel veel geduld heeft gehad. Zo heeft het team bij Bugatti bijna twee jaar nodig gehad om deze Divo in deze kleuren te onthullen. Zo moesten er zo’n 1.600 diamantvormen op de carrosserie gezet worden in de speciale ‘Customer Special Red’ en ‘Graphite’ metallic-kleuren om zo een geometrisch, dynamisch en algoritmisch patroon te creëren. Geen sinecure als je weet dat de Divo bulkt van de hoekjes, kantjes, spoilers,…
Om het geheel te doen kloppen was er volgens Bugatti slechts een afwijking van 1mm toegelaten, anders viel heel het design in het water. Na vele pogingen op testwagens en bijna de handdoek in de ring te hebben gegooid, is het geheel af. En af, dat is het ook.
“If it bears comparison with another car, it is not a Bugatti”, sprak oprichter Ettore Bugatti decennia geleden. Woorden die nog steeds tellen.
Foto’s: Bugatti