Ravissante racepilote Angélique Detavernier staat haar mannetje

Of haar rechtervoet…

Hoewel, gas geven kan iedereen. Steengoede racepiloten onderscheiden zich in het remmen en dat doen, hebben we ons laten vertellen, de echt goede niet met de rechter- maar met de linkervoet. Gooi in de mix de zware voet, messcherpe ‘stuurvrouwskunsten’ en een gewoon erg ravissant uiterlijk en je hebt de sympathieke Angélique Detavernier. Voor zij die deze knapperd nog niet kennen, waarschuwen we nu al met de gele vlag want het beeld dat jij hebt van een droomvrouw is na het lezen van dit interview ongetwijfeld helemaal bijgesteld. 

Dag Angélique, ‘Let’s start your engine’ en stel jezelf eens voor in vijf trefwoorden?
Heel positieve denker, inventief, relax als in, no stress voor alles bestaat een oplossing (lacht), rechtvaardig, zelfstandig/plantrekker.

Kunnen we alleen maar beamen, je straalt dan ook één en al positiviteit uit. Waar ben je zoal mee bezig de laatste tijd?
schakelkarten, Investeren, renoveren (zelf verven, metsen, timmeren, plannen tekenen, …) en me inzetten voor straathonden.

Renoveren, metsen, timmeren,… we zouden bijna het woord ‘Tomboy’ in de mond nemen maar we wensen zeker geen genderpolitiek te starten, integendeel. Meer nog zelfs, we kennen je als een uitstekend racepiloot, hoe ben je daarop gekomen? Hoe verliep het traject tot nu toe? Wat is het volgende doel?
Het traject verliep pijlsnel.

Ik vond de modellenwereld dan weer een veel hardere wereld. Daar had ik geen zelfvertrouwen.

Pijlsnel, van een woordspeling gesproken…maar we onderbraken je…
Op mijn 27ste had ik nog nooit op het circuit gereden en wist ik niet eens wat onderstuur of overstuur was. En dan nam ik plots deel aan een wereldkampioenschap, vol ervaren racers, zonder iets van voorbereiding. Maar dan ook echt niets, geen testdag zelfs. Tijdens het raceweekend maakte ik voor de eerste keer kennis met de racewagen. Iedereen dacht dat ik tien keer gedubbeld zou worden, maar ik werd er 10e op 26 deelnemers en was 3 seconden sneller dan mijn teamgenoot, terwijl die toch al 20 jaar ervaring had op het circuit. Zo heb ik me kunnen bewijzen en ben ik kunnen opvallen. Business minded had ik mijn zitje kunnen regelen maar wat veel mensen niet weten, is dat ik 10.000 euro franchise moest betalen in geval van schade. Je moet weten dat het op circuit ieder voor zich is, ook al knalt iemand anders op jou. Met dit in het achterhoofd, moest ik proberen snel zijn. En zo heb ik nog vele verhalen. 

We zouden er uren naar kunnen luisteren maar helaas is onze en ook jouw tijd beperkt. We houden het bij… wat is je beste herinnering? Wat de minste?
Podiums! Daar doe je het natuurlijk voor. Als ik in een nieuw kampioenschap kom, dan word ik in het begin niet aanvaard. Als enige vrouw, tussen die mannen. Maar dan is het wel dubbel zo leuk, als ze na de eerste wedstrijd naar mijn team komen om te zeggen, dat ik toch snel ben en ook nog eens heel veel ballen aan mijn lijf heb. (lacht)

Als ik in een nieuw kampioenschap kom, dan word ik in het begin niet aanvaard.

Het woord mannenwereld is eruit… hoe sta jij je mannetje?
Door er 200% voor te gaan! Ik ben vooral minder emotioneel, dan 90% van de mannen, denk ik. (lacht) Je moet natuurlijk mentaal heel sterk zijn. Zoals het voorbeeld in de vorige vraag… je hebt mensen die na zo’n reactie zouden klagen over ongelijkheid tussen man en vrouw. Ik denk dan “let me prove you wrong”. Ik ben juist dankbaar dat ik de kans krijg! Hoe kunnen we in Europa nu klagen over ongelijkheid!? We krijgen zoveel kansen in tegenstelling tot sommige landen. Dus grijp die gewoon en klaag er niet over.

En bovendien, mannen en vrouwen zijn niet gelijk! Ik vind het een groot verschil zelfs! 😉

Je kan een man toch niet kwalijk nemen dat hij denkt dat hij een vrouw kan omkopen met geld, een mooie wagen,… Want dat werkt bij veel vrouwen zo.

Ik voel een klachtenbrief van de feministenbeweging onze redactie toekomen…maar ga door, het wordt interessant… groot verschil zei je…
Ja, klaag dan ook niet over een man die de deur niet voor je openhoudt of iets zwaars voor je draagt, of iemand die jouw leeftijd of gewicht vraagt. Veel contradicties bij het feminisme.

Je kan een man toch niet kwalijk nemen dat hij denkt dat hij een vrouw kan omkopen met geld, een mooie wagen,… Want dat werkt bij veel vrouwen zo. Ik voel me niet aangesproken, want ik ben het omgekeerde. 

Ik vond de modellenwereld dan weer een veel hardere wereld. Daar had ik geen zelfvertrouwen. Wat niet wil zeggen dat de autosport wereld geen harde wereld is! Ik voel me er gewoon meer thuis.

Nu is ook het woord ‘modellenwereld’ gevallen. We kunnen niet ontkennen dat je er ook geweldig goed uitziet, wat doe jij om fit te blijven?
Mensen schrikken als ze ondervinden hoe ik over mijn uiterlijk denk. Laat ons zeggen dat ik zelden in de spiegel kijk. Maar toch bedankt voor het compliment! 

Ik ben heel actief, maar niet super sportief. Ik zou bijvoorbeeld mijn benen veel meer moeten trainen. Want een GT3 of een GT4 heeft ABS remmen, wat maakt dat je superveel druk moet uitoefenen op het rempedaal en aanhouden tot aan de apex.

Kijk, onze intro rond het remmen wordt bevestigd. Voor we mannen die hier stevig gas willen geven toch even af te remmen, hoe ben je te verleiden? Wat zoek je in een man?
Een man moet vooral minstens even veel ballen hebben als ik! (Lacht hard) Minder, vind ik een echte afknapper! Haha!

Puur anatomisch gezien komt iedereen nu in aanmerking. Bij deze, twee rijen aub! Ander vraagje, w
aar zie je jezelf staan binnen 5 jaar?
Ik hoop dat ik even gelukkig mag zijn als nu. Ik ben van nul begonnen in de autosport, als manager van Frédéric Vervisch. Ik heb enkele keren mijn laatste centen uitgegeven, om hem te kunnen krijgen waar hij nu staat (Audi fabriekspiloot) en ik ben er ook heel dankbaar voor, dat ik er lang heb moeten voor vechten en zo heb moeten leren trots zijn op mezelf. Ik weet wat voor mezelf geluk is. Iedereen post de dag van vandaag wel quotes over happiness, maar die zinnen echt naleven is een ander verhaal. Ik ben dankbaar voor alles, ook voor tegenslagen. Want ik zie er het positieve van in. Als ik mijn arm breek, ga ik niet klagen over de slechte timing, maar ben ik dankbaar dat het niet erger is dan dat (en race ik er ook mee…oeps).
Ik ben dankbaar dat ik dankbaar ben. (lacht)

En wij zijn dankbaar voor zoveel dankbare levenswijsheid. Wat ons zeker nog interesseert is met welke auto je zelf in het dagelijkse leven rijdt en wat die moet doen om aan je verwachtingen te komen…
Ik rij in een Audi S7. Goeie wegligging! En ruim, want ik heb 4 honden! (lacht).

Vier? Hopelijk neem je ze niet te nat mee in die S7! Voor we afsluiten, tijd voor onze vluggertjes?
Ik kan heel snel zijn!

Hier gaan we…

Het duurste item in mijn kleerkast is…Niet duur! Ik vind het een uitdaging om stijlvol gekleed te zijn, zonder veel geld uit te geven.
Mijn favoriete designermerk is… Als het maar niet cliché is.
Mijn favoriete reisbestemming is…De hele wereld.
Mijn favoriete stad is…Bar (Montenegro)
Mijn favoriete wagen is…S7 en een GT2
De lelijkste wagen ever is…Haha. Ieder zijn smaak, goed dat er voor iedereen wat wils is 😉
Geld is voor mij…Nodig om te leven. Ik doe nooit mee aan de lotto, want winnen zou mij niet gelukkiger kunnen maken.

My ultimate crush is…Oei, geen idee. Sorry, saai! (lacht)
Ik word helemaal wild van…aardappelpuree & racen
Ik voel me het meest sexy als ik…Een gesloten helm aan heb (lacht)
Het eerste wat ik doe als ik opsta is…Cappuccino drinken en mijn honden knuffelen.
Als ik de lotto win dan…(Als ik dan toch zou meedoen en ook nog winnen) Meer racen en nog veel meer goeie doelen helpen.

Wat niet veel mensen over mij weten is…Dat ik van nul begonnen ben en kansen gegrepen heb die veel mensen niet zouden grijpen in mijn plaats. Soms krijg ik de reactie, “het is niet moeilijk als vrouw”. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik kan je wel vertellen dat het meer nadelen heeft. Er is veel jaloezie in de wereld en als vrouw moet je juist dubbel zo hard bewijzen als pilote. Iets wat ik maar al te goed begrijp…

Doen en zeggen is een groot verschil. De niet-doeners denken dat het allemaal niet zo moeilijk is wat ik gedaan heb, maar ik heb het gedaan en ik weet dus wat het inhoudt…

En daarmee is alles gezegd! Bedankt om je tijd, ons een inkijk in jouw boeiende leven te geven en je heerlijke manier van denken en leven! Wij zijn fan! En fans, die blijven je natuurlijk volgen. Waar? Op Instagram bijvoorbeeld! 

You May Also Like

MenStyle Road Test: Toyota C-HR

Een Belgische Japanner Zijn ze nu helemaal zot geworden? Een Belgische Toyota? Neen, voor ...

MenStyle Roadtest: Porsche Cayenne S E-Hybrid

Of we onze 3L diesel slurpende Duitser uit München een weekje zouden willen ruilen ...

Tesla belooft 320km/u en meer dan 840 kilometer autonomie

Elon Musk pakt uit!  Of Elon Musk wakker ligt van de concurrentie, zijnde Porsche ...