We waren vooral benieuwd…
Er is aardig wat inkt gevloeid over de nieuwe 4-reeks. Vooral de snuit met het nieuwe, immense design van de nieren, had veel commentaar te slikken. Maar, en dan is dit vooral een persoonlijke benadering, alles went. Wij hebben zelfs het gevoel van, hoe meer je ernaar kijkt, hoe mooier het wordt. Smaken verschillen en maar goed ook of Dacia had geen enkele wagen verkocht. (Bij deze hoeven we ook nooit nog te rekenen op een Dacia-test).
Alle gekheid op een stokje, we waren wel degelijk benieuwd naar de BMW 420d xDrive Coupé. Vooral omdat wij dagelijks met de vorige generatie (wel 420d Gran Coupé) van punt A naar punt B bollen. Maar wat is de 4-reeks nu eigenlijk?
Wel, sinds de vorige generatie eigenlijk een BMW 3 Coupé (of cabrio of Gran Coupé). Het idee daarachter is een mooiere, dynamischere 3-reeks te hebben. Zo wordt het koetswerk en het geheel structureel iets aangepast wat de rijdynamiek (nog) extra bevordert. Nog, want laat duidelijk zijn dat BMW rijdynamiek voor al zijn modellen hoog in het vaandel dragen.
Size does matter
En die rijdynamiek wordt nog maar eens onderstreept met zijn perfecte 50/50-gewichtsverdeling over beide assen en laag zwaartepunt dankzij de iets lagere dakhoogte. Wat ook helpt is dat deze coupé iets breder (zo’n kleine 2,5 cm) en extra stevig en stijf is gemaakt. Ten opzichte van zijn voorganger is deze coupé maar liefst 13 centimeter in lengte gewonnen. Lengte die we, helaas, wel niet terugvinden in het interieur. Op een iets comfortabelere achterbank is het dus wachten op de Gran Coupé. Vier mensen van 1m90 in de coupé droppen voor een ritje richting zuiden, lijkt ons niet echt een strak plan. Maar hé, dat is waarschijnlijk ook het doel niet van deze wagen.
De motor zelf is een echte kilometervreter. Soepel, sterk en vlot. Greta zal het niet graag horen maar deze biturbo is mogelijks een pak zuiniger en minder vervuilend dan wat ze (de leiders die ons voor alles willen laten betalen) ons willen voorschotelen. Wie niet als een zot in Sport (Plus) van licht naar licht sjeest, blijft zowaar vlot rond of zelfs onder de 5 liter per 100 kilometer zitten. Niet slecht voor een 190 pk sterke motor met een maximumkoppel van 400 Nm. Goed voor een sprintje ook van 7,4 seconden naar 100 en een topsnelheid van 238 km/u. Ruim voldoende, lijkt ons.
Ook schakelen gaat waanzinnig vlot met dank aan de automatische Steptronic, trouwens standaard geleverd. Geen handbak meer, wel een optionele Sport-versie van de achttrapsautomaat. Die is uitgerust is met een Sprint-functie die dat extra zetje belooft bij snelle hernemingen. De 374 pk sterke M440i (die we later nog reviewen) en de 340 pk krachtige M440d krijgen deze optie sowieso standaard.
Deze 420d xDrive Coupé (met M-pack) rijdt fantastisch goed en heeft tonnen grip. Dat konden we aan den lijve ondervinden met dank aan de net versgevallen sneeuw waarin we hem mochten doorjagen. Een gesmaakt pluspunt tegenover de vorige generatie is het geluid. Alles voelt stiller, soepeler en comfortabeler aan. Daar waar we in onze huidige wagen, met dank aan onze Belgische wegen, de ene na andere put voelen en horen, gaat de nieuwe generatie 4-reeks hier heel stil en soepel mee om. Gooi ook de vele extra nieuwe veiligheidssnufjes in de mix en je weet dat dit een geheel nieuwe, betere, veiligere en dynamischere wagen is.
Conclusie? Een geslaagde test en met een vanaf-prijskaartje van 51.600 (reken wel op nog een pak opties) zeker een geduchte concurrent voor de Audi A5 Coupé en Mercedes C-klasse Coupé. En wie benieuwd is naar de M440i, blijven volgen! Die komt er snel aan!