Zo ontstond de bliksemsnelle Alfa Romeo GTA(m)

Een beestje! 

Aan het einde van een jaar dat in het teken stond van het 110-jarig bestaan van het merk heeft Alfa Romeo een documentaire gemaakt over het ontstaan van de Giulia GTA, de best presterende sportberline die ooit door Alfa Romeo is geproduceerd. Een supercar om op de weg en het circuit te rijden, een geschenk voor elke fan van Alfa Romeo en ‘petrolheads’ in het algemeen.

Arnaud Leclerc – Head of Alfa Romeo EMEA, Klaus Busse – Head of Design EMEA, en Fabio Migliavacca – Head of Product Marketing EMEA delen de emoties die ze hebben ervaren tijdens het plannen van de lancering van een echt Alfa Romeo-icoon. Vanaf de vroegste schetsen tot aan het eindelijk op de weg krijgen, praten ze over hoe het was om een auto te ontwikkelen, te ontwerpen en te produceren die zo symbolisch is voor de Italiaanse cultuur, de prestaties, het ontwerp en de Italiaanse ‘know-how’.

Samen met de GTAm-versie (‘m’ voor ‘modificato’) is de Giulia GTA, waarvan er slechts 500 worden gemaakt, een terugkeer naar de oorsprong van Alfa Romeo en een eerbetoon aan één van de meest emblematische modellen. De Giulia GTA uit 1965, de ‘Gran Turismo Alleggerita’, werd ontwikkeld door Autodelta en gebaseerd op de Giulia Sprint GT, die wereldwijd sportieve successen boekte.

Het Giulia GTA-project heeft voordeel gehaald uit de jarenlange samenwerking met Sauber Group AG, waarbij gebruik is gemaakt van de kennis van de engineering- en aerodynamica-divisies van het bedrijf. De Sauber Group kan bogen op 50 jaar ervaring in de autosport, waaronder 27 in de F1, en heeft een onschatbare ervaring opgebouwd in het ontwerp en het gebruik van koolstofvezel, evenals geavanceerde kennis van aerodynamica.

Met zijn eigen windtunnel, in Hinwil, Zwitserland, is Sauber Engineering belast met de productie van de meeste koolstofvezel componenten in de GTA en GTAm, met name die met een aërodynamische impact, waaronder de nieuwe voorbumpers, zijskirts, diffuser, de spoiler van de GTA en de aerodynamica van de GTAm. Het resultaat is een auto die je de adem beneemt, zowel vanuit esthetisch oogpunt als wat betreft de prestaties, met grote luchtinlaten aan de voorzijde en een instelbare koolstofvezel achterspoiler.

De motor van de Giulia GTAm is gebaseerd op de Alfa Romeo 2.9-liter V6 Bi-Turbo, die volledig uit aluminium bestaat. Hij is werd opgevoerd naar 540 pk, waardoor de auto razendsnel van 0 naar 100 km/u spurt, dankzij het Launch Control systeem, in amper 3,6 seconden.

You May Also Like

Jaguar eert legendarische E-Type met gelimiteerde F-Type

Het icoon blaast 60 kaarsjes uit… Vraag aan Jag-fans om één iconisch exemplaar te ...

Maserati presenteert de nieuwe GranCabrio

De GranCabrio is een nieuwe en elegante open versie van zijn coupé-tweelingbroer, de GranTurismo. ...

Win 5 jaar gratis koffie met dank aan Cantata

Dat is nu eens een mooie eindejaarscadeau  Belgisch koffie- en theeverdeler Cantata zet het ...