Duimpjes omhoog…
Niet lang geleden presenteerde Abarth de exclusieve Abarth 595 Scorpioneoro en de adrenaline-rijke Abarth 595 Monster Energy Yamaha. Beide verbluffende speciale reeksen die de tweeledige ziel van het merk, evenals twee van zijn fundamentele waarden: erfgoed en rijplezier, belichamen en waar slechts 2.000 stuks van elk worden gemaakt.
Eén van deze twee, de Abarth 595 Monster Energy Yamaha kregen we drie dagen mee voor een korte roadtrip doorheen Vlaamse en (sssst, niet verder vertellen) Nederlandse wegen. Deze 595 weerspiegelt als geen ander de gedeelde merkwaarden van Abarth en Yamaha, die diep zijn geworteld in prestaties, racen, technologie en rijplezier en als geen ander aansluit bij de zoektocht van Abarth en Yamaha naar uitdaging, emoties en liefde voor sport. En dat er veel fans zijn van deze kleine ‘Monsterlijke’ Abarth is een statement. Gedurende onze korte roadtrip kunnen we dan ook de omhooggestoken duimpjes niet stellen. En neen, niet van overjaarse Johnny’s met een Golf GTI uit 1987, wel kerels met een 911, RSQ8,… en een verdwaalde Japanner met zijn Nissan GT-R.
Het koetswerk van de nieuwe speciale reeks, dat zich inspireert op de esthetiek van de Monster Energy Yamaha MotoGP YZR-M1 uit 2020, beschikt over een tweekleurige livrei in donkerblauw en zwart (of volledig zwart op verzoek) en is getooid met het Monster Energy Yamaha MotoGP-logo onderaan de flanken, net boven het ‘595’-logo. De speciale reeks is afgewerkt met de Monster-klauw op de motorkap als teken van de nieuwe samenwerking tussen het merk met de Schorpioen en de befaamde energiedrank. Een ware energieboost voor het imago van de nieuwe speciale reeks. De donkere kleuren contrasteren met de accenten in ‘tar cold gray’ op de deurgrepen en de spoilerlippen voor- en achteraan.
Binnenin beschikt het model over speciale nieuwe sportzetels van Abarth, met een blauwe afwerking en het ‘Monster Energy Yamaha MotoGP’-logo op de hoofdsteunen. De blauwe voering contrasteert met het zwarte dashboard. Zo vertaalt ze de tweekleurige lakafwerking naar het interieur terwijl het genummerde plaatje een plaats kreeg op de middentunnel.
Onderhuids schuilt de gekende 1,4 T-Jet- motor met 165 pk, die de auto een verhouding gewicht/vermogen van 6,5 kg/pk geeft en in 7,3 seconden van 0 naar 100 stuwt. Deze 1.4 T-Jet-motor genereert ontzagwekkende prestaties, die hand in hand gaan met een opvallende en unieke look. Zijn standaarduitrusting is geïnspireerd op die van racewagens, met onder meer een onderaan afgeplat stuurwiel met centrummarkering bovenaan de velg. Dat komt goed van pas voor bestuurders die er graag een sportieve rijstijl op nahouden.
En zo hebben ook wij deze Abarth, net zoals elke Abarth die we onder onze rechtervoet hebben gehad, ervaren… speels en sportief.
Foto’s: Whatmatters