Yes please!
Een racewagen voor de openbare weg maken? Daar moeten de heren bij Lamborghini niet lang over nadenken en ze lanceren de Huracán STO, gebaseerd op de succesvolle GT3 en Lamborghini Super Trofeo-bolide en vooral een te duchten concurrent voor de Porsche GT3 RS.
En wat rolt er van de band? Een op dieet gezette Huracán met dank aan nog lichtere materialen zoals titanium (rolbeugel), magnesium (velgen) en over de hele carrosserie de ‘sandwichtechniek’ die uit de ruimtevaart komt waardoor, zonder in te boeten op stijfheid, er 25% minder koolstofvezel moet worden gebruikt. Dit resulteert in een gewichtsverlies van 43 kilogram op de al erg strakke en lichte Huracán Performante. Genoeg om de 640 paardjes van het motorblok in drie seconden naar honderd laat galopperen. Zo is hij op het circuit van Daytona drie seconden sneller dan de Performante en slechts 2,5 seconden trager dan de echte racer uit de GT3. Mooi toch?
Uiteraard wordt ook de aerodynamica uit de racerij geplukt en krijgen we nog een meer aerodynamische, strakkere voorsplitter, luchtin- en uitlaten, diffuser en achtervleugel die in 3 standen instelbaar is en een echte haaienvin. Dit alles om de downforce en wegligging in de bochten te verbeteren. Over donwforce gesproken, de STO genereert zo’n 450 kilo downforce bij 280 km/u, wat zelfs 100 kilo meer is dan wat de indrukwekkende Performante haalt bij 310 km/u.
Omdat de openbare weg geen circuit is, heeft hij ook drie rijmodi, ontwikkeld door de fabriekspiloten van Lamborghini en te bedienen via het stuur. STO voor de openbare weg, Trofeo voor circuitgebruik bij droog weer en Pioggia voor als het nat ligt.
Kostprijs? Dik boven de 250.000 euro. Valt nog mee, niet?