Het logisch vervolg na i3 en iX3
Noem het gerust een zuiver elektrische X5, deze iX die het rijtje van de stadsauto i3 en iX3 vervolledigt. En zo hebben we dan ook ineens een zicht op hoe de Vision iNext als conceptmodel is uitgewerkt tot een volledig afgewerkt seriemodel dat we eind 2021 mogen terugvinden bij de plaatselijke BMW-dealer.
De technische basis van deze iX is spiksplinternieuw en is speciaal gemaakt voor de zuivere elektrische lijn. Hoewel de buitenafmetingen niet gigantisch groot zijn, merk je er binnenin weinig van. Zo biedt deze iX plaats voor vijf personen én een pak bagage. Ook is de iX geen zwaargewicht met dank aan een dieet op basis van aluminium en met koolstof versterkt kunststof (Carbon Cage).
De look blijft redelijk futuristisch en net zoals bij de nieuwe 4-reeks vallen de grote nieren op. Bij deze iX zijn ze daarenboven ook uitgerust met een pak sensoren, radars en camera’s en er dus als het ware ook een intelligente en veilige (deels autonome) wagen van maken. Wie het net iets stoerder en bruter wil, kan gaan voor andere velgen (21″ of 22″ ipv 20″) of voor het “Sports Package” met een strakkere voorbumper, zwarte accenten rondom en blauwe remklauwen, te vergelijken met het ‘M’-pakket bij de modellen op fossiele brandstof.
Binnenin zien we een zeshoekig stuurwiel en het hoogtechnologisch BMW Curved Display. Dit bestaat uit een mooi in elkaar overlopend 12,3” Information Display en 14,9” Control Display. Fans van mooie uitzichten moeten zeker ook het glazen panoramadak als optie op de bestelbon aanvinken. Dit is het grootste dat BMW ooit installeerde en bestaat uit één stuk. Met dank aan PDLC-technologie (Polymer Dispersed Liquid Chrystal) is het mogelijk dit zelfs te verduisteren.
Onderhuids vinden we twee elektromotoren (500 pk) en 100 kWh batterij die een rijbereik van meer dan 600 kilometer garandeert en een spurtje van 0 naar 100 belooft in minder dan 5 seconden. Snelladen (tot 200kW) kan en hiermee laad je de iX in minder dan drie kwartier vol. Een klassieke 11 kW Wallbox (of publieke laadpaal) doet er zo’n 11 uur over.
BMW zou BMW niet zijn als ze ook qua connectiviteit voor zijn op (de meeste van) hun concurrenten. Zo is de iX, naast vooruitstrevende software op vlak van autonoom rijden, rijhulp en veiligheid nu al voorzien op 5G dataverbindingen.
Wij boeken nu al een testritje…