Van een ommezwaai gesproken…
We hadden het al eerder horen waaien en jullie al bericht maar nu is hij eindelijk voorgesteld, de nieuwe Hummer. En in tegenstelling tot zijn voorganger, die zowat de meest vervuilende SUV ooit was, is deze versie groener dan groen. Zo rijdt deze terreinwagen, met militaire roots, puur op batterijen. Van een grootse terugkeer door de grote poort gesproken.
Want vergis u niet, op zijn terreincapaciteiten is er niet geknibbeld. Uiterlijk gezien blijft hij even robuust en stoer en dat mag je gerust doortrekken onderhuids. Zo wordt de krachtigste Hummer EV aangedreven door drie elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van dik 1.000 pk dat ervoor zorgt dat een sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 3 tellen duurt. Het batterijpakket zorgt er ondertussen ook voor dat je pas na zo’n 565 kilometer opnieuw aan de stekker moet. Kostprijs van het krachtigste beestje dat dit jaar nog op de Amerikaanse wegen zal bollen? Omgerekend 95.000 euro.
Uiteraard plant GMC ook minder krachtige en dus ook goedkopere varianten van de Hummer EV. Een basisversie, verwacht in 2024, krijgt twee elektromotoren met in totaal een piekvermogen van een 635 pk. Hiermee geraak je ongeveer 400 kilometer ver. Kostprijs? Omgerekend zo’n 67.500 euro. Deze basisversie kan je ook nog pimpen met een grotere batterij (de Hummer EV 2X). Hiermee verleng je het bereik tot 480 kilometer.
Ook de krachtigste versie met drie elektromotoren krijgt een minder krachtige specificatie (de Hummer EV 3X). Deze telt ‘slechts’ 800 pk en geraakt zo’n 500 kilometer ver. Mits overschrijven van 82.500 euro staat dit exemplaar in jouw garage te blinken… tenminste als je de VS woont want voorlopig zijn er nog geen plannen deze richting Europa te laten overvliegen.
Zoals eerder gesteld beschikt de Hummer, die bulkt van de camera’s en technische hulpmiddelen, over vierwielsturing met een ‘krabmodus’, waardoor deze pickup met afneembaar targa-dak zich diagonaal kan verplaatsen. En verplaatsen doet ie met Goodyears van, hou u vast, 35 inch.