Een vraag die iedere petrolhead zichzelf stelt…
Wie, net als ons, soms in de mogelijkheid is om een dikke V8, flat 6 of een gepeperde viercilinder aan de tand te voelen, komt wel eens in de verleiding om het scheurijzer mee te nemen naar Duitsland om de Autobahn plat te strijken.
Maar ben je nu verzekerd als je tegen hoge snelheden over de Autobahn vliegt? En kan je aansprakelijk gesteld worden als er een ongeluk gebeurt, ook al ben je theoretisch gezien niet in fout? We dachten, we zochten het voor u uit maar de mannen van Top Gear(.nl) waren ons voor. Handig, niet?
Eerst en vooral willen we al meegeven dat niet overal onbeperkt gas mag gegeven worden. En daar waar er geen beperking is, is er wel een adviessnelheid van 130 km/u. Kort door de bocht, je mag harder rijden maar je krijgt daar geen boete voor. Maar ben je dan ook niet verzekerd? Nee! Wel kan je mede-aansprakelijkheid worden aangerekend als je de adviessnelheid negeert, ook al ben je zelf niet in fout. Zo zijn er volgens een expert in verzekeringen al uitspraken geweest waarbij een inhaler bij 160 km/u 20 tot 30 procent mede-aansprakelijkheid wordt aangerekend.
Dit is iets wat case per case wordt bekeken. Zo zal een vrachtwagen of wagen met een sleurhut die met een zeer trage gang in vergelijking met het overige verkeer van baakvak wisselt altijd volledig aansprakelijk zijn. Waar houden ze dan wel rekening mee? Of het ongeval vermijdbaar was geweest als je je aan de adviessnelheid had gehouden.
Kort gezegd: Ja, je kan deels aansprakelijk gesteld worden, ja, je bent nog altijd verzekerd.
En euh…VOORZICHTIG OP DE BOAN HE!
Credits: Pixabay/Pexels