Geen ‘M’-badge maar ’ti’ voor nieuwe BMW 128

Een knipoog naar het verleden…

Lang voor de 1-reeks bestond er een compacte 3-reeks, de 3-reeks Compact. Laat dat nu net ook ondergetekende allereerste wagen te zijn geweest, de 316ti, goed voor 115 pk en een spurt naar 100 in om en bij de 10 seconden. We spreken anno 2003.

Van een 3-reeks Compact is ondertussen al lang geen sprake meer en dus ook van andere ti-versies, zoals de legendarische 1800 TI en 2002 TI, lijkt men enkel nog te spreken in het Provinciaal Domein Bokrijk. Tot nu! Want met de 128ti wil BMW nu het gat dichten tussen de 1 Reeks en de sportieve M135i.

Onderhuids vinden we dezelfde 2 liter-turbobenzine met dat verschil dat het vermogen wordt teruggeschroefd van 306 naar 265 pk. Paardjes die enkel galopperen op de voortrein in tegenstelling tot de vierwielaangedreven M135i xDrive. Zo spurt de 128ti in een vlotte 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en stopt het accelereren pas bij 250 km/u. Netjes toch? Concurrerende voorwielaangedreven hot-hatchmodellen zoals de Renault Mégane RS en de nieuwe VW Golf GTI krijgen het al warm onder hun rubberen sloffen.

Waarom er geen M-badge op de 128 wordt geplakt? M-Power op een 1-reeks met voortractie, dat was gewoon een brug te ver en laten we eerlijk zijn, ti, wat staat voor “Turismo Internazionale” bekt ook niet slecht.

Verwacht wordt dat de BMW 128ti in de showroom zal staan november 2020. Vanafprijs? 43.250 euro, incl. btw, uiteraard.

 

You May Also Like

Ex-F1-wereldkampioen Jenson Button lanceert Radford Type 62-2

Een eerbetoon aan de Lotus Type 62 Samen met designer Mark Stubbs en journalist ...

Individueel aura, indrukwekkende uitstraling, deze BMW X5, X6 en X7 zijn next level

Bij deze de edition Black Vermilion en Frozen Black metallic De BMW X5, BMW X6 ...

Abarth blijft met verjaardagsedities gooien…hier is de 695 “70 Anniversario”

Onder het motto: ‘Je kan niet genoeg vieren’ Kunnen we nog volgen? Neen! Is ...