Standaard: Bugatti rijdt 350 kilometer met testrijder voor aflevering bij klant

Testrijder, wat een droomjob 

5 miljoen euro, dat is de vanafprijs van de Bugatti Divo. Een prijskaartje dat niet afschrikt want de 40 stuks waren al lang gereserveerd nog voor de eerste superbolide van de band rolt. Maar voor hij effectief naar de klant gaat, ondergaat de Divo nog een laatste grote check op meer dan 100 punten. Maar hoe loopt deze uitgebreide check? Wél, zo…

Eerst en vooral wordt het Divo’s koetswerk volledig bedekt met een beschermende film. Binnenin moeten beschermhoezen het interieur beschermen. Velgen worden vervangen door een test-set en ook de definitieve wagenbodem moet nog even plaatsmaken voor een testbodem.

Dan wordt gekeken of de bestelde Divo voldoet aan de juiste configuratie van de koper en of deze ultiemer patserbak conform de homologatie van het land van bestemming is. Indien dit ok is, wordt een kwaliteitsingenieur ingezet die alle elektrische snufjes uittest. Boordcomputer? Check! Navigatiesysteem? Check! Airco? Check! Audio? Check!,…

Indien dit allemaal ok is, mag eindelijk de W16 spreken. Die mag gedurende 300 kilometer over snelwegen en ‘Routes nationales’ doorheen de Elzas en de Vogezen ploeteren. Omdat daar de snelheidslimieten moeten gerespecteerd worden, gaat het ook richting de luchthaven van Colmar. Daar wordt de W16 voor het eerst echt aan de tand gevoeld met enkele acceleratie- en hogesnelheidstests die hoger pieken dan 250 km/u.

In tussentijd noteert de ingenieur elk kraakje, geluidje of indrukken waarvan hij denkt dat het mogelijks niet ok is. Nadat deze ‘issues’ opgelost zijn wordt er van transmissie-olie gewisseld en plaatsen ze de definitieve bodem. Om ook hier te zien dat alles in orde is, wordt er nog een kleine wegtest van 50 kilometer gereden.

Na deze 50 kilometer is er de finale keuring. Techniekers verwijderen alle bescherming en onderwerpen de ingenieurs nog een laatste zes uur durende blik op de auto alvorens de grote directeur van de fabriek zelve, Christophe Piochon, ook een laatste uur de bolide inspecteert in de lichttunnel. pas als hij groen licht geeft, wordt het pakketje klaargemaakt voor levering aan de klant.

Bron: Carbuzz

You May Also Like

Chevrolet Corvette Stingray Z06: de waanzin nabij

Nog sneller… Geen Corvette zonder een Z06 en dus verwelkomt Chevrolet er dus ook ...

Dit is de nieuwe BMW M3 en M4 (Competition)

Eventueel met een handgeschakelde bak En de echte BMW-puristen wrijven zich in de handjes ...

Bentley Bentayga? Extreme dudes gaan voor de Bengala

De meest extreme Bentley ooit… Luxueuzer cruisen in een SUV als de Bentley Bentayga ...